Dirigent: Andreas Stoehr
Sångare: Gabriel Suovanen, Sara Olsson, Graham Clark, John Erik Eleby, Magnus Kyhle, Jonas Degerfeldt, Katarina Leoson, Lennart Forsén, Jesper Taube, Pierre Gylbert, Christian Wegmann
Hovkapellet
Operans kör
Barnkör från Adolf Fredrik

Speltid ca 1 tim. 40 min. utan paus

Alban Bergs operatragedi ”Wozzeck” är ett mästerverk. Den är en av de mest spännande och nyskapande operor som skrevs under 1900-talet, men vid uruppförandet i Berlin 1925 behandlades den som en sjaskig tragedi. Dessutom gav den atonala musiken både publik och kritiker skavsår i öronen. Idag är den inte särskilt främmande eller svår för oss. ”Wozzeck” är en hårt systematiserad opera, organiserad in i minsta detalj med intrikata orkestersatser och plastiska sångstämmor som hela tiden pendlar mellan sång, sångtal och talsång.
I Operans uppsättning, som nu haft nypremiär, har regissören Götz Friedrich tolkat ”Wozzeck” med en förödande svartsyn. Handlingen kretsar kring Johann Franz Wozzeck, en lydig och hunsad malaj och kalfaktor åt en kapten i en tysk garnisonsstad under mellankrigstiden. Wozzeck lever ett eländigt liv med den något vidlyftiga, men älskade Marie som han har en son tillsammans med. Här avslöjas en ofattbar andlig och materiell misär där moral är en lyx som man inte har råd att hålla sig med.
”Vi arma människor” står det präntat som grafitti på ridån och redan i första scenen är Wozzecks tid utmätt. På en bår ligger en huvudlös manskropp och Wozzeck tittar ett tag på kroppen, som kunde vara de obducerade resterna av honom själv, innan han oberörd rullar ut den och drar in kaptenens privata rakstol.
”Långsamt, långsamt” förmanar kaptenen som skräms och förvirras av alla hastiga rörelser, men då är Wozzeck redan på språng till nästa uppdrag – som laboratorieråtta åt en läkare som i vetenskapens namn utför meningslösa experiment på Wozzeck. Samtidigt som regementets tamburmajor tar sig an den inte ovilliga Marie och sedan skroderar med sin erövring.
Wozzecks redan tidigare labila sinnestillstånd slår över i galenskap och leder till den slutliga katastrofen – den som läkaren förutser, men som han är alltför intresserad av att studera för att försöka, eller ens vilja, förhindra.
Gabriel Suovanen är gripande bra i rollen som den psykotiske Wozzeck. Han speglar en förvirrad människas hela uppgivenhet, förtvivlan och totala vilsenhet i en tillvaro som han alltmer uppfattar som en mardröm. Den klangrika sopranen Sara Olsson visar upp sitt stora skådespelarregister som Marie – från ängslig mor till fnaskande slampa medan Magnus Kyhle som tamburmajoren ger den fjantige, uppblåst korkade officeren ett obehagligt ansikte. Han visar sin överlägsenhet, både i rang och i kraft, genom att först lägra Wozzecks kvinna och sedan klå upp honom. Graham Clark blir närmast sublim som den hypokondriske kaptenen som talar långsamhetens lov, men vars sista ord är ”fort” när han inte vill bli inblandad i Wozzecks död. John Erik Elebys läkare är en halvgalen vetenskapsman som är en del i det militärindustriella komplexet. För honom är Wozzeck bara ett experiment som skall leda till framtida berömmelse.
Andreas Reinhardts scenografi ger en direkt och alldeles klar bild av Wozzecks känsla av instängdhet och alienation och den förslummade miljö där Franz och Marie lever. När sångarna gör lysande insatser och när hovkapellet under Andreas Stoehrs ledning ger en allvarligt skön tolkning av tredje aktens mellanspel blir det en stor kväll på Operan, trots att hela historien och stämningen egentligen är direkt obehaglig. När Wozzeck dräpt Marie och sedan själv drunknar i den förgiftade dammen återspeglar musiken en katharsis som ger verket en mäktig resning. nutiden.

Utlagd 2010-12-06