Författare: Jez Butterworth
Översättning: Anders Duus
Regi: Carl Kjellgren
Scenografi och kostym: Ilkka Isaksson
Medverkande: Jacob Ericksson, Göran Ragnerstam, Shebly Niavarani, Malin Crepin, Niklas Falk
Speltid 2 tim. 30 min.

I ett förslummat utkylt renoveringsobjekt på Dartmoorheden i sydvästra England gömmer sig Len West efter en kriminell karriär i London. Det är en kall vinterdag och Len väntar besök av de gamla kompisarna Wally och Jerry. Vad var det egentligen som hände när han gav sig av och vad är meningen med denna gangsterreunion en kall vinterdag mitt i ingenstans?
Så kommer äntligen Wally tillsammans med Patsy, men utan Jerry. De tre männens vårdade samtal vrider sig runt outtalade lögner och falskspel utan att det leder någon stans. Snabbt blir det en rätt obehaglig stämning i en skenbar vänskap. Jez Butterworths pjäs "Övervintrare", som nu spelas på Stockholms stadsteaters lilla scen, utspelas i ett slutet rum som ångar av outtalade hot.
Jacob Ericksson spelar Len som är behärskad på gränsen till galenskap när han möter sin gamle kompis Wally, lysande provocerande spelad av Göran Ragnerstam som är obekväm långt borta från den bekanta storstadsmiljön och hela tiden irriterad på Patsys prat. Shebly Niavarani gör en precis tolkning av Patsy vars coola attityd spricker när han nervöst börjar blöda näsblod när uppgörelsen outtalat närmar sig. Det täta samspelet mellan Ericksson, Ragnerstam och Niavarani ger skådespelarna möjlighet att spela ut mot varandra och mot publikens osäkerhet. I det skabbiga huset finns också en ung kvinna, Lue, som drömmer om att ge sig iväg från Dartmoor. Vart som helst – gärna till ett varmare land. Malin Crepin gör ett känsligt porträtt av en outsider, som är försumbar också för pjäsens andre outsider lodisen och överlevaren Dracott (Niklas Falk) som stryker runt i historien som en iakttagande deltagare.
"Övervintrare" är en ruskig historia som hela tiden håller intresset uppe för hur det skall gå till slut.

Utlagd 2008-01-26