Scenografi och kostym: Märta Fallenius
Musik: Anders Ortman
Medverkande: Ellen Hennig, Rune Jacobsson, Eva Haldert, Magnus Wetterholm, Duncan Green, Stefan Jansson, Katarina Widell
Cello: Anja Strautmanis
Ungdomar från Stadra Scenskola

Spelas t.o.m. 7 augusti. Speltid ca 2 tim. 30 min.

Magnus Wetterholm är en oförtruten teaterentreprenör i Bergslagen som för trettonde året sätter upp ett spel på Stadra sommarscen vid sjön Greckens södra strand. I skönhet står Stadra inte efter någon annan av Sveriges sommar scener. I år spelas den nyskrivna pjäsen ”Vill ha dig”, som bygger på Hjalmar Söderbergs romaner ”Gertrud” och ”Den allvarsamma leken”. Författaren och regissören Johan Bernanders text laddas med många citat – både av ord och idéer – från Söderbergs romaner.
Pjäsen utspelas på Stadra gård, året är 1910 då stora politiska och tekniska omvälvningar väntade i en otydlig framtid. På gården lever Marcus och Sara Bremer i ett vitt barnlöst äktenskap som håller på att kollapsa. Saga, som är 20 år yngre än sin make, har, efter många år som aktris i Stockholm, funnit en sorts trygghet i den lantliga stillheten på Stadra. När Marcus blir utnämnd till konsultativt statsråd i Arvid Lindmans konservativa regering tar han det som något självklart att Saga flyttar med till Stockholm till ett liv som en representativ och vacker hustru. Saga är ovillig och blir alltmer osäker på sitt äktenskap. Här finns livsleda, brustna drömmar och felslagna förhoppningar.
Till kvällen har Marcus inviterat sin gamle vän författaren Hjalmar Söderberg och författaren, skriftställaren och journalisten Henrik Riise till middag på gården. I Stockholm har både Söderberg och Henrik, Marcus ovetande, haft kärleksförhållanden med Saga.
Vid en diskussion om kärleken – som möjlighet, som omöjlighet och som nödvändighet – visar det sig att alla tre älskar Saga, men ingen är beredd att bryta upp och följa henne. Det slutar med att Saga gör upp med sina tre kärlekar innan hon definitivt går sin egen väg.
Ellen Henning gör huvudpersonen Saga Bremer till en kvinna som gör sitt eget val, hur det än må gå. Hon är stark. Saras make, den liberale godsägaren Marcus Bremer som efter tre års äktenskap inte förstår sin hustru och som egentligen inte har en suck om vad hon vill görs av Rune Jacobsson precis så självgod och oförstående som rollen ger anledning till. Duncan Green spelar journalisten Henrik Riise som återser sin kärlek, men han är för feg för att kunna nå upp till hennes ideal och krav.
Wetterholm själv spelar författaren Hjalmar Söderberg som gömmer sig bakom en ironisk vältalighet. Eva Haldert gör änkefru Bremer till ett rekordeligt fruntimmer som i sina drömmar har besök av August Strindberg. Stefan Jansson som drömmens August Strindberg och Katarina Widell som gårdens jungfru gör vad som förväntas av dem.
Anders Ortmans originalmusik till pjäsen framförs på cello av Anja Strautmanis. Det ger skärpa och spänning åt föreställningen.
”Vill ha dig” är väl inte någon stor teater, men med utmärkta prestationer av skådespelarna och ett rappt tempo blir också årets sommarteater på Stadra väl värd ett besök.
Stadrasommaren erbjuder också sånger av Jacques Brel, en nordisk trollerifestival och berättelser om mat dryck och familjen Bernadotte av Carl Jan Granqvist, som f.ö. äger Stadra gård. Lägg så till en rad fantasieggande installationer som spritts ut från parkering till ladugårdsbacken, där spelet börjar med en kort prolog, så är upplevelsen fullkomnad.

Utlagd 2010-07-05