På virveltrumma i ”Bolero”: Bo Håkansson
Baletter:
Bolero
Koreografi: Thierry Malandain
Musik: Maurice Rave
l Scenografi och kostym: Jorge Gallardo
Dansare: Luisa Rocco, Desislava Stoeva, Nathalie Fernandez, Eugenia Bolander, Maria Hjelte, Mayumi Yamaguchi Pietro Lattanzio, AdiLiJiang Abudureheman, Joakim Adeberg, Serguei Endinian, Daniel Norgren-Jensen, Olaf Kollmannsperger

Les Noces – Bröllopet
Koreografi: Angelin Preljocaj
Musik: Inspelad musik av Igor Stravinskij
Kostymer: Angelin Preljocaj.
Dansare: Jeannette Diaz-Barboza, Eunsun Jun, Elisa Fossati, Ylva Helander, Marianna Barabás, Takashi Setoguchi, Filip Veverka, Bartlomiej Dybowski, Pascal Jansson, Hugo Therkelson

Våroffer
Koreografi: Maurice Béjart
Musik: Igor Stravinskij ”Le sacre du printemps”
Scenografi, kostym och ljus:
John van der Heyden
Dansare: Anders Nordström, Marie Lindqvist, Dragos Mihalcea, Filip Veverka, AdiLiJiang Abudureheman, Olaf Kollmannsperger, Luisa Rocco, Elisa Fassati, Andrea Kramesova, Ninji Nam m.fl.

För 100 år sedan startade den ryske balettentreprenören Serge Diaghilev Ryska Baletten i Paris. Denna fick avgörande betydelse för den moderna dansens utveckling, bl.a. genom att han snabbt kunde etablera samarbete med stora kompositörer som Igor Stravinskij och Maurice Ravel. Efter Diaghilevs hastiga död i diabetes upplöstes Ryska Baletten 1929. Men myten lever vidare.
I Stockholm är Kungliga Operans nya helaftonsprogram är en hyllning till just Ryska Baletten och till den franske koreografen Maurice Béjart, som avled 2007.
Kvällen inleds med Thierry Malandains ”Bolero” till Ravels upprepande och ständigt stegrande orkesterverk. Här är tolv dansare instängda i en trång kvadrat av fyra glasskärmar – som fångade i en gigantisk glaskub. Det är mycket suggestivt och dansen blir alltmer vildsint för varje upprepning i Ravels musik. Kollektivets gestaltning blir dessvärre litet vag och ger inte den andnöd som scenografin och Hovkapellets energiska spel under Graham Bons ledning ger utrymme till.
Kvällens andra verk är ”Les Noces” (Bröllopet) av rumänen Angelin Preljocaj som utgår från hans egna upplevelser av balkanländernas ålderdomliga och brutala bröllopsriter. I ett avskalat, ödsligt scenrum med skarpt ljus ångar en hotfull stämning full av förträngd sexualitet där bröllopet fullbordas i en traditionell äktenskaplig våldtäkt. Det är en skrämmande och starkt framförd balett där upplevelsen förstärks av att musiken är förinspelad.
Kvällen avslutas med Maurice Béjarts version av Stravinskijs ”Våroffer”. Béjart är förvisso inte den ende som koreograferat ”Våroffer” sedan uruppförandet på Ryska Baletten i Paris 1913. Béjarts version från 1959 är en skicklig gestaltning av människans mest primitiva kraft – sex. Han har befriat sin ”Våroffer” från den ryska kolorit som andra koreografer tar till i övermått. Béjart kraftfulla och sensuella balett hyllar föreningen mellan Man och Kvinna. Anders Nordström och Marie Lindqvist laddar sin dans med dramatisk skärpa när det gestaltar de två unga utvalda som skall invigas i den kroppsliga kärlekens mysterium. Medan en kollektiv kraft laddar dansen med sensuell spänning. Det är mäktigt. Också här visar Graham Bond och Hovkapellet att de fullkomligt behärskar Stravinskijs komplicerade musik.
När Operan låter tre moderna koreografer visar upp olika sätt att gestalta förtryck, sexualitet och övergrepp blir resultatet mycket mäktigt.

Utlagd 2010-05-02