Regi: Peter Langdal
Scenografi och kostym: Karin Betz
Musik: Antonio Vivaldi
I rollerna: Morgan Alling, Pontus Gustafsson, Hanna Alström, Hans Klinga, Jon Karlsson, Mirja Turestedt, Peter Engman, Mats Bergman, Nina Fex, André Kaliff
Musiker: Erik Nilsson, Conny Laxéll

Speltid ca 2 tim 30 min.

Den italienska 1700-talsdramatikern Carlo Goldoni verkade i brytningen mellan den äldre Commedia dell´arte-traditionen och den moderna dramatiken. Goldonis pjäser bygger på commedians intriger och fasta typgalleri där skådespelarna uppträdde på gator och torg i direktkontakt med publiken. Det har den danske succéregissören Peter Langdal tagit fasta på i Dramatens uppsättning av Goldonis ”Två herrars tjänare” (Il servitore di due padroni). Han har gett föreställningen ett otvunget publiktilltal, högt tempo och en humor som både träffar och missar – med samma glada publikreaktion.
Pjäsen, som utspelas i Venedig, handlar om dubbla lojaliteter, om passioner och om kärlekens krokiga vägar. De två välbärgade venetianarna Pantalone och doktor Lombardi har varit vittnen till när deras barn, Clarice och Silvio trolovat sig. De unga älskar verkligen varandra. Dessvärre har Pantalone också lovat sin dotter till sin affärskompanjon Rasponi från Turin – numera avliden i en duell. Då dyker det upp en osedvanligt fräck och påstridig figur som kallar sig Truffadino och som påstår sig vara tjänare åt den föregivet avdöde Rasponi som strax därpå själv stövlar in och hävdar sin förtur till Clarice. Den förälskade Silvio blir mycket upprörd och vill gripa till vapen. Men det är något som är mycket fel. Rasponi visar sig vara systern Beatrice som klätt ut sig till sin bror för att kunna jaga rätt på Florindo den man hon älskar. Florindo kommer till Venedig och tar in på samma hotell som Beatrice som ju uppträder som Rasponi. Nu måste hotellvärden Brighella, som känner igen Rasponi som Beatrice, hålla god min i elakt spel.
Rasponis nyanställde tjänare Truffadino skaffar sig raskt ytterligare en tjänst – den här gången hos Florindo. Han bluffar sig fram och han lyckas dubblera sitt arvode genom att låtsas vara två olika personer beroende på vem av arbetsgivarna han talar med. Han lyckas att med visst besvär serva sina båda herrar samtidigt. Det blir en mycket stressig dag för Truffadino.
Som Truffadino firar Morgan Alling triumfer med sin mimik, ett akrobatiskt fotarbete och en säker komisk tajming. Föreställningen är späckad med improvisationer, som möjligen är välrepeterade, och Alling får snabbt kontakt med publiken som glatt spelar med.
De båda rikingar som lovat bort sina barn görs föredömligt töntigt av Pontus Gustafsson och Hans Klinga vars doktor Lombardi alltid har något opassande tyskt visdomsord att komma med.
Mirja Turestedt är smidigt elegant som Rasponi/Beatrice som till sist får sin Florindo som Peter Engman gör rätt obehagligt tuff. Det unga kärleksparet kommer nästan bort i historien. Jon Karlssons hetsige Silvio som hotar att ta till vapen när hans kärlek till Clarice hotas. Hanna Alströms Clarice är sött förälskad även om hon för ett ögonblick får ett häftigt begär till Rasponi/Beatrice.
Mats Bergman är underhållande som Brighella som kan komponera en niorättes middag i halsbrytande tempo. Alldeles utmärkt är också Nina Fex som den beskäftiga Smeraldina som blir häftigt förälskad i Truffadino.
Pjäsen lyfter litet extra av Karin Begtz´ kostymer och effektiva scenografi som smidigt växlar mellan avstånd och närhet väl understödd av ljuset. Dessutom är två slagverkare underhållande både när de spelar Vivaldi mycket okonventionellt och när de deltar i handlingen.
”Två herrars tjänare” spelas i ett tempo som fordrar att publiken är skärpt för att inte missa något i den röriga intrigen.

PS. Om ni är i Venedig besök gärna torget Campo San Bartolomeo, nära Rialto-bron, där den välklädda rokokofiguren som står staty i trekantig hatt, lockperuk och knästövlar är just Carlo Goldoni.

Utlagd 2011-09-06