Ljus: Linus Fellbom
Dirigent: Gregor Bühl
Sångare: Lars Cleveman, Lennart Forsén, Nina Stemme, Gunnar Lundberg, Ulrik Qvale, Marianne Eklöf, Niklas Björling Rygert, Mikael Axelsson
Herrar ur operans kör
Spelas t.o.m. 1 november. Speltid ca 4 tim. 35 min.

Med Operans nypremiär på Richard Wagners kärleksdrama ”Tristan och Isolde” bryter åter de stora och överväldigande känslorna fram i en kärlek så gränslös att den sträcker sig bortom döden.
Operan handlar om ädlingen Tristan och prinsessan Isolde som älskar varandra utan att den andre vet om det. Isolde är lovad som brud åt kung Marke och Tristan är en av kungens förtrogna män. Av misstag dricker de en magisk dryck som får deras kärlek att blomma ut till förbjuden passion. De avslöjas och kung Marke anklagar Tristan för att ha svikit sin plikt och sin kung. I den strid som följer såras Tristan och förs tillbaka till sitt slott där han i feberyrsel hallucinerar om Isolde. Hon kommer, men Tristan avlider av sina sår och Isolde dör av sorg.
Regissören Hans-Peter Lehmann utvecklar den inneboende spänningen mellan verklighet och fantasi medan ljussättaren Linus Fellboms flödande stämningsmättade ljusspel lägger till ytterligare en dimension i spänningsfältet mellan natt och dag, det utsagda och det outsagda. De ständigt skiftande färgerna ger fascinerande perspektivförskjutningar mellan det inre och det yttre landskapet. Stämningen fördjupas ytterligare av Olaf Zombecks minimalistsiska scenografi.
Isolde sjungs med fullständig självklarhet av Nina Stemme som låter sin alldeles kristallklara och exakta stämma fånga det tvära kastet från kränkt prinsessa till blixtförälskad ung kvinna av kött och blod. Stemme är magnifikt gripande i Isoldes kärleks-dödshymn i operans slut. Lars Cleveman tolkar Tristan som klart ser passionens förödande konsekvenser, men han är oförmögen att ändra på något. I andra aktens långa sinnligt erotiska kärleksduett mellan Tristan och Isolde ger Cleveman och Stemme publiken en andlös upplevelse. Lika stark är Clevemans intensitet i tredje aktens febriga monolog då Tristan, dödligt sårad, kastas mellan hopp och förtvivlan i sin längtan efter Isolde.
Av de övriga på scenen ger Marianne Eklöf utmärkt röst åt Brangäne som utlöser dramat genom att vara oförsiktig med kärleksdrycken. Lennart Forsén som kung Marke har en tung resning i sin sorg och besvikelse över Tristans svek mot honom.
”Tristan och Isolde” är en makalös nästan fem timmar lång föreställning om kärleken och den livsfarliga passionen. En fantastisk kväll på Operan.

Utlagd 2008-10-13