Musikaliska arrangemang: Carlos Corrales
Nya sångtexter: Mikael och Maya Wiehe
Ljus: Linus Fellbom
Medverkande: Rikard Wolff
Musiker: Gunnar Nordén (Kapellmästare), Niklas Sundén, Peter Nordahl, Dan Berglund, Caroline Valdemarsson
Spelas i omgångar t.o.m. 16 september. Speltid 2 tim. 15 min.

lHuvudpersonen i Rikard Wolffs föreställning ”Tango” på Dramatens stora scen är Carlos Gardel som var tangons första karismatiska megastjärna med en popularitet som nådde långt utanför Sydamerika. Han föddes den 11 december 1890 i Toulouse, Frankrike, som Charles Romuald Gardes, och kom som tvååring till Argentina dit modern emigrerade (myten om Gardel placerar födelseplatsen till Tacuarembo i Uruguay). Han förolyckades i en flygkrasch utanför Medellín i Colombia den 24 juni 1935 då han stod på höjden av sin karriär.
”Tango” är helt och hållet Rikard Wolffs föreställning på gott och ont – mest på gott. Han sjunger 14 av Gardels visor och en rad av andra visdiktare som Jaqcues Brel, men Wolffs tolkning av ”Ne me quitte pas” är faktiskt inte bra. I det personligt färgade mellanpratet berättar Wolf om tangons historia, om myten Gardel, om sin barndoms somrar på en Roslagsö, sin ungdom i Karlstad, den första resan till Paris och om fjolåret resa till Buenos Aires.
Utmärkande för Gardels visor är att han ofta återkommer till ungdomens förgänglighet i den demimondvärld där han kände sig hemma. Han liksom bygger egna universum i sina texter hur komprimerade de än är och Wolff lyckas väl inte ge varje visa det uttryck den har möjlighet till – men tillräckligt ofta för att ”Tango” skall vara en föreställning att älska och minnas. Wolffs röst har en annan raspigare ton än Gardels som man kan höra på mängder av skivinspelningar och på YouTube.
Att ”Tango” fungerar så bra beror också på Mikael och Maya Wiehes fina översättningar, Linus Fellboms ljusdesign och den följsamma femmannaorkestern med perfekt tangoklang – allt ger Wolff möjlighet att spela ut tangons hela längtan, sorg och glöd.

Carlos Gardel som staty i Buenos Aires

Utlagd 2009-09-01