Kostym: David Walker
Dirigent: Tadeusz Wojciechowski
Dansare: Marie Lindqvist, Jan-Erik Wikström, Pascal Jansson, Avetik Karapetyan, Marianne Orlando, Christian Rambe, Oscar Salomonsson, Jenny Nilson, Eun sun Jun, Gina Tse m.fl.
Kungliga Baletten
Spelas t.o.m. 21 maj. Speltid: 3 tim. 5 min.

Pjotr Tjajkovskijs balett ”Svansjön” hade premiär 1877 och det är Marius Petipa och Lev Ivanovs version från 1895 som blivit norm för alla andra svansjöar världen över.
”Svansjön” handlar om den onde trollkarlen Rothbart som förtrollar unga kvinnor till svanar, en av dem är Odette som prins Siegfried råkar få syn på och drabbas av omedelbar kärlek. Odette – och de övriga svanarna – kan bara befrias från förtrollningen genom trogen kärlek. Trots Rothbarts ränker och list är kärleken för stark och Rothbarts makt bryts.
Runt den här enkla intrigen gör Petipa och Ivanov en vacker, estetisk och mycket romantisk balett med flera berömda bravurnummer, men också romantiska pas de deuxer och pampigt överlastade balscener. Den ryska koreografen Natalie Conus har gjort en bearbetad ”Svansjön” där de mörka stråken i Petipas och Ivanovs koreografi slipats ner till en sagostämning. Conus uppsättning hade premiär 1964, när den nu åter dansas på Operan bjuds publiken en mycket njutningsfylld balettupplevelse.
Prins Siegfried, som dansas av Jan-Erik Wikström, motstår all de vackra unga prinsessor som deltar i den bal där han förväntas välja sin gemål till ett konvenansäktenskap. När Siegfried möter den vita svanprinsessan Odette drabbas han av den stora ögonblickliga kärleken. För sin kärleks skull utmanar Siegfried beslutsamt Rothbart som i Pascal Janssons kraftfulla tolkning är ondskan personifierad.
Marie Lindqvist dansar rollen som den vita, rena svanprinsessan Odette och hennes motsats den svarta svanen Odile som med erotiskt utspel lockar prins Siegfried att överge sin älskade Odette. Lindqvist ger en djup dimension åt sina två gestalter. Hon låter Odette och Odile bli varandras speglingar – gott och ont samsas i människan. En lustig bifigur den efterhängsne Narren som roar hovet med komiska infall och en närmast manisk hurtighet.
Avetik Karapetyan gör den höghoppande Narren med en lätt ironisk distans till sin rätt påfrestande rollkaraktär, som inte tillför intrigen något utan närmast verkar vara ett komiskt infall hos Natalia Conus.
Marianne Orlando visar en fullständigt suverän närvaro som drottningen. Orlando debuterade i Svansjön redan 1953 just i dubbelrollen Odette/Odile och nu möter hon den nya tidens dansare med stor behärskning.
Den som gillar vacker dans, vackra kläder, romantik och en liten smula spänning har mycket att glädjas åt i Operans ”Svansjön”.

Utlagd 2008-05-01