Kostym: Jan Hansson
Koreografi: Sabina Dalfjäll
Medverkande: Benjamin Wahlgren Ingrosso, Magdalena in de Betou, Joakim Jennefors, Emilia Brown, Antonio Book Toledano, Anno Lindblad, Anna Book, Emilia Berglind, Rickard Olsson, Linda Rapp m.fl.
Spelas lördag-söndag t.o.m. 14 december. Speltid ca 2 tim.

Karl Sune Rudolf Andersson är tio år och tjejtjusare – tjejtjusarmästare. Och nu har han blivit musikalstjärna. I musikalen ”Sune” på Göta Lejon i Stockholm får han spela ut och över.
Det är alltså örebroarna Sören Olssons och Anders Jacobssons storsäljande bokserie om Sune Andersson som nu blivit scenshow.
Det är två intriger i historien dels Sunes försiktiga romans med Niccolina och tv-såpan ”Årets familj” dit Sunes hopplösa farsa Rudolf har anmält sin föga entusiastiska familj. Problemet är att Niccolinas familj också vill bli ”Årets familj” och erövra miljonvinsten. Dessutom har Sunes familj ett konstigt mothåll av den självupptagne programledaren Ola Bagge. Niccolinas familj, å sin sida, tror att de ökar sina chanser genom att låtsas vara en syriansk invandrarfamilj. En idé som inte är så lyckad i varje fall inte för musikalen. Annars är historien berättad i hyggligt tempo med kändisar som visar upp sig på videoinspelningar, bl.a. Martin Stenmarck som ädel adelsman och Robert Aschberg som en butter och lättmutad domare.
Det finns några riktigt bra och roliga nummer i första akten som lockar den unga publiken till skratt, men i andra akten blir det tjatigt enahanda och ”Sune” avslutas med en sällsynt rörig upplösning. Att inte föreställningen havererar kan man tacka den unga och spelglada ensemblen för. Showens stjärna, Sune, spelas av 11-årige Benjamin Wahlgren Ingrosso som sjunger och dansar mycket bra.Men så är han redan en rutinerad sång och dansman. Emilia Berglind som Niccolina har det inte lätt, men lyckas, då och då, balansera Benjamins yviga spel.
Sunes klantige pappa Rudolf spelas av Joakim Jennefors och hans konkurrent, den fåfänge Benjamin (Anno Lindblad), har minst lika usel självkänsla som Rudolf. Alltså får de två mammorna (Magdalena in de Betou och Anna Book) ägna sig åt att reda upp pappornas förvillelser.  Bra är faktiskt Bingo-Lottos Rickard Olsson som gör en lyckad parodi på en självupptagen programledare i tv. Eller om det inte är en parodi.
Musikalen ”Sune” är egentligen ett rätt misslyckat försök att rida på olika dokusåpor. Men den unga publiken gillar det.

Utlagd 2008-15-15