Kapellmästare: Joakim Hallin
Medverkande: Hanna Lindblad, Henrik Dorsin, Jonas Malmsjö, Suzanne Reuter, Leif Andrée, Per Eggers, Stefan Clarin, Daniel Träff
Damorkester
Ensemble
Oscars orkester
Spelas onsdag–söndag t.o.m. 11 december. Speltid ca 3 tim.

Musikalen ”Sugar. I hetaste laget”, som nu spelas på Oscars i Stockholm, bygger på Billy Wilders film ”Some like it hot” från 1959 med Marilyn Monroe, Tony Curtis och Jack Lemmon. Här berättas hur livet i Chicago 1929 kunde te sig för dem som hamnade i fel sällskap eller bara råkade se något olämpligt som en gangsteruppgörelse. Det är just vad de arbetslösa musikerna Joe och Jerry blir vittne till. För att inte själva råka ut för de skjutgalna skurkarna lyckas de, utklädda till Josephine och Daphne, få engagemang i en medioker damorkester som skall till Miami för ett engagemang på ett lyxhotell. I orkestern träffar de vokalisten Sugar Kane som alltid blir övergiven av sina förälskelser och givetvis börjar både Joe och Jerry stöta på och uppvakta Sugar med de förvecklingar som uppstår när de både skall vara tjejer och killar.
Sugar spelas av Hanna Lindblad som sjunger bra, har perfekt timing i sitt komedispel och har total kontroll på sin dans – också när hon slängs runt av sina dansande kavaljerer i ett hisnande nummer. Men ibland känns det som om hon är litet tunn för rollen – rent fysiskt. Det är som om Sugar Kane kräver mer yppighet, men det är väl minnet av Marilyn som gör sig påmint.
Jonas Malmsjö som Joe, alias Josephine, har kraft i sin sång, sin dans och sitt agerande. Han gör sitt jobb, men också han känns tunn och är litet väl lös i konturerna. Den som i mycket lyfter den här föreställningen är Henrik Dorsin som Jerry/Daphne. Han presterar ett lysande komedispel. När Daphne, som nyförlovad, brister ut i en jublande kärlekssång är det en lysande parodi på tusen sinom tusen musikalers överspel av förälskade rollfigurer.
Suzanne Reuter som orkesterledaren Sweet Sue skickar iväg den ena sarkastiska repliken efter den andra mot allt och allla. Reuter är i sitt esse som vasstungad överbitch. Att Sweet Sue till slut ändå fastnar för orkesterns inte så smarte manager Bienstock spelad Leif Andrée var väntat. Vad de än tycker så kan de inte vara utan varandra. Andrée gör ett sympatiskt miniporträtt av den ständigt hunsade och utskällde men alltid godmodigt överseende Bienstock.
Per Eggers är charmig som den grånade modersbundne multimiljonären Osgood Fielding. Hans förälskelse i Daphne är precis så entydigt tvetydig man kan begära. Stefan Clarin är slickad och livsfarlig som gangstern Spats Colombo på jakt efter musikerna och det råder ingen tvekan om hans avsikter med de två obehagliga vittnena.
Regissören Bo Hermansson har gjort en bra och effektivt genomförd iscensättning av ”Sugar”, även om den inte är en av de stora musikalerna trots hiten ”I wanna be loved by you”, som Hanna Lindblad gör med sensuell lockelse. Dessutom är Roine Söderlundhs koreografi närmast akrobatisk när Hanna Lindblad/Sugar slängs fram och tillbaka – och rent av uppochner – och Thomas Francks lättrörliga scenografi är smart med en imponerande inblick i sovvagnen med damorkestern på väg till Miami.
Alltsammans, inklusive en vältrimmad och skicklig ensemble – med Sweet Sues damorkester på scenen med bl.a. Karlskogatjejen Karolin Funke – gör ”Sugar” till en underhållande föreställning. Man mår bra av den.
Osgood Fieldings slutreplik ”Ingen är perfekt” sitter precis.

Utlagd 2010-09-12