Sevärd musik- och dansteater av Birgitta Egerbladh
Scen: Stockholms stadsteaters Klarascen
Dansteater: Stor och liten
Författare: Botho Strauss
Översättning: Anders Carlberg
Regi, koreografi och musik: Birgitta Egerbladh
Medverkande: Iwa Boman, Bernard Cauchard, Ulf Eklund, Peter Gardiner, Francoise Joyce, Björn Kjellman, Angela Kovács, Inga Landgré, Lindy Larsson, Lars Lind, Rolf Lydahl, Masaki Mochizuki, Kajsa Reingardt, Marie Richardson, Ina Sletsjøe, Rakel Wärmländer
Musiker: Niklas Brommare, Martin Pålsson, Henrik Westerberg
Spelas t.o.m. 13 juni

Birgitta Egerbladhs nya musik- och dansteaterföreställning ”Stor och liten” på Klarascenen är en lägesbeskrivning av vilsenheten i dagens Europa. Där obotligt ensamma människor försöker leva i ett ödsligt samhälle. Egerbladh har gjort en tänkvärd föreställning som har sitt ursprung i en pjäs av Botho Strauss från 1978. Både Bothos pjäs och Egerbladhs version har ett tydligt släktskap med Strindbergs ”Ett drömspel”.
I centrum för ”Stor och liten” står Lotte en medelålders tysk kvinna som blivit övergiven av sin man och nu ängsligt söker kontakt. Hon försöker bryta sin ensamhet genom att resa. Först på en charterresa till ett kvävande hett Marocko där äkta par oavbrutet grälar. Därefter söker Lotte sina rötter hemmavid genom att söka upp sitt ex, därnäst en utflippad barndomsvän och så till en bror som gift in sig i en tandläkarfamilj. Det enda hon möter är människor besatta av pengar eller sex. Alla hennes möten är lika misslyckade. Själv vandrar hon med oförstående ögon mot sin oväntade frigörelse. Egerbladh har gjort Lottes vemodiga vandring genom sitt förflutna till en sorgsen komedi. Precis som livet självt ju kan vara.
Hela ensemblen på sexton personer delar på rollen som Lotte. Självklart är då alla klädda i likadana tröstlöst tråkiga bruna knälånga plisserade kjolar och blus, dessutom har alla likadana peruker. Det är som ett hav av brun ensamhet. I detta brunbeiga kollektiv är det svårt att urskilja de enskilda rolltolkningarna. Några scener stannar kvar i minnet, som Björn Kjellmans exmake som är skräckslagen för Lottes kontaktförsök, och Marie Richardsons tafatte clown. Här finns också Ulf Eklunds och Kajsa Reingardts äkta makar som vill så mycket men kan så litet, liksom veteranerna Lars Lind och Inga Landgré som liksom håller samman föreställningen. Här är alla på scenen både skådespelare och dansare – inte ovanligt på privatteatrarnas musikalscener, men ovanligt vid de stora institutionsteatrarna. Resultatet på Klarascenen har blivit både litet tafatt och mycket proffsigt.
”Stor och Liten” är en charmig föreställning där komiska enskildheter är större än helheten.

Tiden går, men inte som den skall.
(Ur Stor och liten)