Opera: Stolthet och fördom
Musik: Daniel Nelson
Libretto: Sofia Fredén
Regi och koreografi: Johanna Hybinette, Nils Spangenberg och Clara Svärd
Scenografi och kostym: Ulrika Wedin
Dirigent: David Björkman
Sångare: Mikael Axelsson, Hélène Kimblad, Elisabeth Meyer, John Kinell, Magdalena Riberg, Sofie Asplund, Martin Vanberg, Sara P. Eriksson, Thomas Sepp, Christian Hasselström, Christoffer Nordin, Jessica Hedin
Vadstena akademiens orkester
Spelas t.o.m. 7 augusti. Speltid ca 3 tim.

Jane Austens roman ”Stolthet och fördom”, som utkom 1813, inleds med en ”allmänt känd sanning” nämligen att en ogift man med en förmögenhet är i behov av en hustru. Därav följer också att en ogift kvinna utan pengar är i stort behov av en man. Det är också det genomgående temat i den nyskrivna opera som baseras på Austens roman och som nu spelas på Vadstena slott.
Det handlar alltså om pengar och kärlek och om många intriger som måste klaras upp innan operan når ett lyckligt slut. 1800-talet är väl ibland inte så olikt vår egen nutid.
Det börjar med en bal dit familjen Bennet kommer. Mrs Bennet är besatt av tanken på att få de tre döttrarna gifta med fina och rika män. Det är otacksamt för en kvinna att ha ogifta döttrar säger Mrs Bennett, men döttrarna Jane, Lizzy och Lydia är inte överdrivet giftaslystna utan är ganska ironiska i sina kontakter med de möjliga äkta männen – Bingley, Wickham och Darcy.
Ändå längtar systrarna efter kärlek. Magdalena Risbergs Jane älskar Jesper Sälls Mr Bingley, men de har svårt att få till det. Elisabeth Meyer är utmärkt som den stolta och fördomsfulla mellandottern Lizzy som vägrar gifta sig med den uppblåste Mr Collins, som sjungs obehagligt bra av Thomas Sett, för att han inte faller henne i smaken. Till slut accepterar hon den arrogante och socialt handikappade godsägaren Mr Darcy men det fordras att de båda valt bort stoltheten och omprövat sina fördomar. Sofie Asplund är sprudlande och sorglösa lillasystern som blir störtförälskad i den fagre men utfattige officeren Wickham, men det hindrar henne inte att tycka att alla officerare är utbytbara. Hon förklarar: ”Mister man en man som han, så tar man bara nästa man… det bästa med en officer: Dom är lika fina allihop, det kvittar vem jag tar.” Hennes Mr Wickham gör Martin Vanberg mycket självgod och medveten om sin skönhet, han är ett under av yta utan djup.
Systrarnas väninna Charlotte, som fastnar i ett olyckligt äktenskap, med den osympatiske Mr Collins, sjungs nyanserat med lätt och avspänd koloratur av Sara P Eriksson. Hélène Kimblad gör den mycket bröllopsfixerade modern, medan Mikael Axelsson är en mer tillbakadragen och sarkastisk Mr Bennett, som om han sett och hört mer än tillräckligt.
Daniel Nelsons musik glider lätt mellan olika musikgenrer och musikteatrala infall som förstärker och fördjupar librettisten Sofia Fredéns text. Hon har lyckats att komprimera Austens roman till en fullödig opera som blivit lysande iscensatt av trion Johanna Hybinette, Nils Spangenberg och Clara Svärd. Det har blivit en underhållande och lättillgänglig uppsättning som formligen pyser av sång-, spel- och scenglädje.
”Stolthet och fördom” är en opera för alla som tycker om romantiska melodiösa komedier där unga, begåvade sångare får visa att de kan fördjupa sina färgstarka roller till en konstnärlig helhet.

Utlagd 2011-08-07