Scenografi, kostym, mask: Magdalena Åberg
Koreografi: Roine Söderlund
Dirigent: Pier Giorgio Morandi
I rollerna: Lars Cleveman, Lena Nordin, Marcus Jupither, Jonas Degerfeldt, Michael Schmidberger, Karl Rombo, Sara Olsson Barn: Alma Lindström och Theodor Ahlbeck
Kungliga Operans Kör
Speltid ca 2 tim. 30 min.

Det är märkligt, närmast otroligt att operan ”Stiffelio” av den store Giuseppe Verdi, efter en strid med den italienska censuren på 1850-talet, fick ligga ospelad och fick sin moderna premiär först 1993. När nu ”Stiffelio” fått svensk premiär på Stockholmsoperan i en mycket bra föreställning är det en kulturhändelse av dignitet.
”Stiffelio” utspelas i en febrigt religiös miljö där otrohet och svek är ett moraliskt dilemma när inte verkligheten korresponderar med de höga och vackra idealen. Huvudpersonen Stiffelio är en karismatisk förkunnare som leder en isolationistisk sekt där man tror på Bibeln som Guds ord som inte kan eller får ifrågasättas. När Stiffelio, efter en längre resa, upptäcker att hans hustru haft ett förhållande med en församlingsmedlem rasar hans värld samman i ett moraliskt kaos. Hur skall han kunna förlåta synderskan när han som make och far är fylld av hämndbegär?
I ”Stiffelio” finns rika möjligheter till starka känsloutspel i roller som ställer stora krav på sångarnas förmåga att utveckla dramats inre spänningar. Lars Cleveman gestaltar Stiffelio som trovärdigt kluven mellan sin brinnande tro och sin hatiska svartsjuka. Hans båda roller – som präst och make – blir alltmer oförenliga och han förlåter hustrun som den enda vägen ut ur den religiösa konflikten.
Lena Nordin visualiserar gripande den otrogna prästfrun Linas skuldkänslor och ångest. Hela hennes kroppsspråk berättar hur utsatt, isolerad och kuvad hon är. I andra akten söker hon tröst och hjälp vid sin mors grav med den känslosamma arian ”Mor hjälp mig, det gör så ont att leva”, medan församlingen drar förbi som skuggor. Här markeras skillnaden mellan kollektivets totala brist på individuellt ansvar och individens slit med moralens och samhällets krav och fordringar.
Linas älskare Raffaele blir i Jonas Degerfeldts tolkning ett ganska anonymt offer för en passion han inte förstår eller kan hantera och den hämnd Linas far, Stankar, utkräver. Marcus Jupither ger Stankar den våldsamhet och förvridna hederskultur som vi dagligen kan läsa om. Stankar dödar älskaren för att rädda sin egen och familjens heder. Stiffelio förlåter Lina, men skall han också förlåta svärfadern som tror sig ha räddat familjens ära genom att döda dotterns älskare? Det är en fråga som Stiffelio duckar undan, i varje fall reagerar han inte när Stankar berättat om dådet.
Till föreställningens styrka hör Ellen Ruges suggestiva ljussättning och Magdalena Åbergs scenografi där stora timmerstockar hotfullt hänger över människornas huvuden. På ridån står skrivet ”Jesus” med korsstygn, som vore den en bonad i något religiöst hem.
I ”Stiffelio” får kören visa sig från sin allra bästa sida både i sång och som anonyma församlingsmedlemmar. Kören får fram exakt rätt ton i en fanatiskt bokstavstroende sekt. Dessutom får dirigenten Pier Giorgio Morandi hovkapellet att beledsaga handlingen i total följsamhet.
Regissören Tobias Theorell har lagt till två stumma roller som Stiffelios och Linas barn. De vandrar vilset omkring som maktlösa vittnen till en konflikt de inte förstår. De bidrar också till att peka på operans aktualitet, när Verdi skrev sin opera ägnade han inte något intresse åt hur de barn mådde som befann sig mitt i konflikten, något som vi idag är mer uppmärksamma på.
Den som missar ”Stiffelio” missar också en stor operaupplevelse med bäring rakt in i vår tid. Gör inte det.

Utlagd 2011-05-08