Sthig Jonasson
Spring Awakening, Värmlandsoperan
 
 

Lysande bra ungdomsmusikal

Scen: VärmlandsOperan, Karlstad
Musikal: Spring Awakening
Musik: Duncan Sheik
Libretto: Steven Slater (efter Frank Wedekinds ”Frühlings Erwachen”)
Översättning: Fredrik Fischer och Linnea Sjunnesson
Regi: Per Eltvik
Scenografi: Lena Lundström
Koreografi: Åsa Thegerström
Musikalisk ledning: Jonas Angerud
Medverkande: Mari Haugen Smistad, Joan Alderman, Ole Aleksander Bang, Cecilia Skarby, Jenny Norén, Daniela Torres, Emelie Dybeck, Oscar Pierrou Lindén, Jacob Andréas, Melker Sörensen, Daniel Isakson
Vuxna: Anne Bolstad, Björn Eduard
Speltid 2 tim. 30 min

 
   
På Värmlandsoperans Lilla scen spelas nu musikalen ”Spring awakening” som bygger på den tyske författaren Frank Wedekinds pjäs ”Frühlings Erwachen” från 1891 som skildrar vuxenblivandes problem och den vaknande sexuella driften. Här finns extas och våld i tät förening. Pjäsen med ohöljd passion, den första kärleken och ångest uppfattades som pornografisk och var mycket politiskt och socialt okorrekt. Att samhällets stöttepelare själva i hemlighet hade tillgång till pornografi var väl bara en del av maktens dubbelmoral.
Musikalen ”Spring Awakening” består av en rad löst sammanfogade scener där gestalterna är stiliserade och förenklade. Det är som om Wedekinds päs redan från början varit anpassad till musikalens formspråk.
Vi följer en pojk- och en flickklass med tonåringar och deras väg mot mognad eller undergång. Regissören Per Eltvik och scenografen Lena Lundström har hållit sig till pjäsens tid av sent 1800-tal, men med nutidens problem nedlagda. Här finns angelägna och lätt igenkännbara frågor som ligger bra till för en musikal som vänder sig till en ung publik.
Historien kretsar kring Melchior som revolterar mot ett förstelnat samhälle och de vuxnas krav, hans kompis Moritz med våta drömmar om tjejer och den vackra Wendla ännu på gränsen till kvinna, men med en vuxens lust. Runt dessa tre finns klasskamraterna på väg att upptäcka vuxenvärlden, sexualiteten och sin plats i samhället: Ilse blir sexuellt utnyttjad och Marta misshandlas av sin far, medan två pojkar upptäcker att de känner den absolut förbjudna dragningen till varandra.
De två vuxenrollerna (enbart talroller) görs också mycket bra av Anne Bolstad som exponerar sin humor med djupt allvar i botten och Björn Eduard som i ett lärarnummer agerar lika sadistiskt som latinlektorn i Caligula i Alf Sjöbergs film ”Hets”.
Lena Lundströms scenografiska skolmiljö är underbart föråldrad – ingen modern elev skulle känna sig hemma här. Smart är att två läktare vid sidan av scenen fungerar som loger dit skådespelarna drar sig tillbaka när de inte agerar – de blir då en del av publiken. Dessutom är alltsammans snyggt och sensuellt koregraferat.
Tal och musik vävs ihop och allt flyter på i omväxlande rocknummer och känslosamma ballader, men inget nummer stannar kvar i minnet. I stället är det den totala känslan av sexuellt uppvaknande och desperat uppror som stannar kvar.
Den unga ensemblen är utmärkt. Där lyser Ola Aleksander Bolstad Bang som den neurotiskt ångestfyllde Moritz, medan Joan Aldermans begåvade Melchior blir alltför välanpassad och smidig mot den makt han föraktar. Melchiors älskade Wendla, känslomässigt starkt spelad av Mari Haugen Smistad har inte en chans att klara sig mot samhällets och de vuxnas krav. Hon är totalt hudlöst utsatt liksom Ilse (Cecilia Skarby) som flytt och lever som fördömd modell i ett konstnärskollektiv.
Till slut när Melchior förstått att hans älskade Wendla har dött i samband med en illegal abort av deras barn bryter inte allt samman. I stället tänds ljuset långsamt och alla vännerna återvänder för att förenas i ett gospel med hela ensemblen.
Framtid finns där.
Det är stort av Värmlandsoperan att skaffa sig rättigheterna till Europapremiären på ”Springs Awakening” och att det blir så enastående bra.
  Sthig Jonasson

Fotnot: I september 2008 sätts Benoit Merniers opera ”Frühlings Erwachen” upp på Strasbourgoperan med Kerstin Awemo som Wendla.

 
 
  © Sthig Jonasson
Foto:

   

Jonasson förlag
Österängsgatan 19B,
753 28 Uppsala
Tel. 018/60 14 06
Mobil 070/582 83 65

e-post:sthig.jonasson@jora.info

 

Utlagd 2008-08-04