Pjäs: Arsenik och gamla spetsar
Författare: Joseph Kesselring (översättning: Malin Lagerlöf)
Regi: Eva Dahlman
Scenografi och kostym: Lena Edwall
Medverkande: Yvonne Lombard, Meta Velander, Kjell Bergqvist, Vanna Rosenberg, Kristofer Fransson, Peter Gardiner, Steve Kratz, Jan Mybrand, Lis Nilheim, Mats Qviström, Ann-Sofie Rase, Sven Wollter
Spelas t.o.m. 1 juni. Speltid 2 tim. 20 min.

De vänligt hjälpsamma gamla systrarna Abby och Martha ser det som en god gärning när de tar äldre ensamma män av daga med hjälp av en struken tesked arsenik, en halv tesked stryknin och en nypa cyanid i ett glas fläderbärsvin. De begravs sedan i källaren av den hemmavarande brorsonen Teddy som tror sig vara president Teddy Roosevelt. Problem uppstår när en annan brorson, teaterkritikern Mortimer, blir upprörd när han av en tillfällighet kommer på fastrarnas något ovanliga form av godhet – eller om det är en hobby. Det blir för mycket för honom, eftersom han utöver alla usla pjäser han måste se också har ett giftermål på gång. Verkligt kaotiskt blir det när den tredje, mycket illasinnade, brorsonen Jonathan dyker upp med den ytterst tvivelaktige plastikkirurgen Einstein i släptåg. I all synnerhet som de medför ett eget lik som behöver försvinna.
Arsenik och gamla spetsar som nu spelas på Stockholms stadsteaters stora scen har farsens alla ingredienser och några till. En god fars skall spelas på allvar där verklighetsuppfattning och värderingar befinner sig i upplösningstillstånd. Så är det på Stockholms stadsteater – även om det inte bär hela vägen. Men vilken fars gör det?
Meta Velander och Yvonne Lombard är förtjusande som de båda systrarna i sitt dockskåpshus och totalt omedvetna om att något är galet med deras vana att hjälpa ensamma, ledsna herrar till ett bättre och trevligare liv ovan där. Det försöker de alls inte dölja för Mortimer, när han väl kommit på deras lilla egenhet. Kjell Bergqvists Mortimer, den som kommer närmast i varje fall någon form av normalitet i sällskapet, blir inte oväntat hysterisk. Bergqvist gör stor farskomik av Mortimers försök att telefonera och samtidigt hålla rösten i normalt tonläge.
Sven Wollter är den ansiktsopererade psykopatiske gangstern Jonathan. Den senaste (av tre) plastikoperationer har gett honom ett ansikte som vagt påminner om skådespelaren Sven Wollter. Det blir givetvis en nidbild av honom själv. Jan Mybrand är utmärkt rolig och skrämmande som yngste brodern Teddy som utan vidare begraver de förgiftade gamla männen som offer för ”gula febern”. Vanna Rosenberg drar kanske sin prästdotter och tillika Mortimers mycket giftaslystna fästmö med påklistrat dalmål, ett varv för långt. Men hon är nu nästan ensam på den svenska komedienntoppen och då gör inte litet överspel så mycket.
Att så dårhusföreståndaren Witherspoon är mycket porträttlik finansminister Anders Borg och att en korkad kommissarie påminner om en känd stockholmsk polischef ger bara farsgalenskapen en extra krydda.
Det är klart att ”Arsenik och gamla spetsar” är en bagatell. Men vilken bagatell! Om farsen går på högvarv i första akten så stelnar den till under andra akten där ibland tempo och tajming behöver skärpas till. Men det är nog bara en fråga om rutin. Och rutin lär det bli gott om för ”Arsenik och gamla spetsar” kommer att spelas som en formidabel succé under våren. Det är inte minst Meta Velanders och Yvonne Lombards förtjänst.

Yvonne Lombard och Meta Velander har tillhört Stockholms stadsteaters fasta ensemble ända sedan starten 1960. De har spelat med i över 140 produktioner.
"Arsenik och gamla spetsar" sattes upp på Broadway 144 och kom att spelas 1 444 gånger. 1945 kom Frank Capras film med Cary Grant i rollen som Mortimer. Den räknas ständigt in bland klassikerna när filmlistor gör upp.

Utlagd 2008-01-13