Libretto: Felice Romani
Regi: Mary Zimmerman
Dirigent: Evelino Pidò
Sångare: Natalie Dessay, Juan Diego Flórez, Michele Pertusi, Jennifer Black, Jane Bunnell, Bernhad Fintch, Jeremy Galyon
Metropolitans kör och orkester
Speltid: ca 2 tim 40 min.

Folkets hus-biograferna har sedan 2007 kunnat visa digitala operasändningar från Metropolitan i New York. Det har slagit väl ut och i Heby folkets hus, ca. 4 mil väster om Uppsala, har i år visats fem operor. Alla för full salong och med bussresenärer från Uppsala. Säsongen avslutades med Vincenzo Bellinis bel canto-opera ”La Sonnambula” (på svenska ”Sömngångerskan”).
Den här uppsättningen utspelas på 1950-talet i Metropolitans repetitionslokal där ensemblen håller på att repetera just ”La Sonnambula” där ensemblen verkar ha svårt att skilja mellan roll och verklighet. Operans intrig är annars inte så komplicerad: Den unga Amina skall gifta sig med sin trolovade Elvino till värdshusvärdinnans Lisas förtret. Till byn kommer en främling som övernattar i värdshuset. På natten råddar det till sig när Amina går i sömnen, talar om sin älskade men tar sig in i främlingens rum och tuppar av i hans säng. Ingenting händer, men skandalen är ett faktum och ingen i byn tror varken på Aminas eller främlingens försäkringar att inget otillbörligt hänt. Vilket ju f.ö. publiken vet. Elvino blir rasande svartsjuk och ställer in bröllopet med Amina och riktar i stället in sig på den intriganta värdshusvärdinnan Lisa. Det handlar om stora känslostormar innan allt reder upp sig.
Bellinis belcanto-operor måste ha sångare av yppersta klass för att komma till sin rätt. Metropolitans sångare är mycket riktigt av världsklass och resultatet blir därefter också. Även i Heby Folkets hus var det mycket njutbart även om det inte går att komma undan en viss biokänsla och litet burkigt ljud.
Huvudrollen som sömngångerskan Amina sjungs av Natalie Dessay med sprittande vacker koloratur. Hon har starkt understöd av Juan Diego Flórez som med mogen och klar tenor gör den tveksamme och svartsjuke Elvino. Denne blir i Juan Diego Flórez tolkning honom till en självupptagen och fåfäng fjant. I levande livet vore både Elvino och Anima rätt påfrestande i sina tvära kast mellan gränslös glädje och djupaste förtvivlan. En viktig roll spelar den koloratursköna Jennifer Block som den lystna värdshusvärdinnan som till slut får hålla till godo med Allesio (Jeremy Gaylon). Som egentligen redan från början är ett bättre val än Elvino. Bra är också Michele Pertusi som tar ut allt han kan ur den komiska rollen som den mystiske främlingen, egentligen en hemvändande greve som av outgrundlig anledning är förklädd.
Höstens sändningar från Metropolitan börjar den 10 oktober med ”Tosca” med Karita Mattila i titelrollen. Därefter kommer ”Aida” (24 oktober), "Turandot" (7 november) och "Hoffmans äventyr" (19 december).

Utlagd 2009-03-28