Scenografi: Magnus Ahlström
Kostym: Camilla Thulin
Orkesterledare: Jan Radesjö
Medverkande: Rennie Mirro, Hanna Lindblad, Karl Dyall
Gäst: Sharon Dyall
Spelas våren 2009. Speltid ca 2 tim.

För några år sedan gjorde Hanna Lindblad, Rennie Mirro och Karl Dyall succé i musikalen "Singin' in the rain" på Oscars. Nu är de tre tillbaka på Oscars i sång- och dansföreställningen "Showbusiness. A Hollywood tribute", men i stället för musikalens sura Lina Lamont (Sissela Kyle) finns här Sharon Dyall.
Det är en tempostark show med 22 nummer, litet avspänt småprat mellanprat och klädbyten där de hyllar sina – och våra – idoler de stora musikalfilmernas stjärnor som Judy Garland, Gene Kelly, Fred Astaire. De som gav allt på scenen oavsett hur de själva mådde. De arbetade nästan omänskligt hårt och många, däribland Judy Garland gick under i det hetsiga tempot. Mellan 1936 och 1950 spelade Garland in 28 filmer. Hanna Lindblad, Rennie Mirro, Karl Dyall och Sharon Dyall är värda varenda krona i biljettpriset när de kommer loss i evigt outslitliga sång- och dansnummer som ”Thats entertainment” och ”Good Morning” som var ett av toppnumren i både filmen och musikalen "Singin´…”, för att inte tala om ”I want to be a dancing man”. Hanna Lindblad är bra i Judy Garlands "You made me love you" (eller ”Dear mr Gable” som den egentligen heter) och i ett nummer ur basebollmusikalen ”Damn yankees” där Gwen Verdon spelar den vampiga Lola som förklarar: ”Whatever Lola wants, Lola gets…”. Sharon Dyall gör ett snyggt nummer där hon klagar över att sopranerna tar alla bra melodier från altarna.
”Showbusiness. A Hollywood tribute" är precis den sortens verklighetsflykt vi så väl behöver när lågkonjunkturen och humöret är som längst ner. borta.

Utlagd 2009-01-30