Dirigent: Josef Rhedin
Medverkande: Thomas Roos, Marie-Chantal Long, Frida Jansson, Jan Kyhle, Ulrika Tenstam, Rolf Christiansson, Anna-Maria Hallgarn, Otto Maidi, Noluthando Mili, Louise Hafström m.fl.
Cape Town Vocal Group

Körer från EskilstunaScen
Spelas t.o.m. 22 november. Speltid ca 3 tim.

I monteringshallen på en nedlagd traktorfabrik i Eskilstuna har den jättelika teaterbåten ”Cotton Blossom” från Jerome Kerns och Oscar Hammersteins musikal "Show Boat" lagt till.
Musikalen utspelas under 40 mörka år i USA då absurda raslagar gällde. Olika skyltar talar om vad som gäller för färgade och för vita. På båtens föreställningar sitter de vita på parkett medan de svarta sitter på läktaren, t.o.m. vattentunnorna är skilda efter hudfärg. Men regissören Staffan Aspegren har inte gjort ”Show Boat” till någon sorts plakatmusikal utan berättar en romantiserad historia om livet och kärleken på en teaterbåt som trafikerar hamnarna utefter Mississippi i USA-södern. Det är inga megastjärnor som uppträder på floden, utan snarare ett slags teaterns B-lag.
Besättningen på ”Cotton Blossom” i Eskilstuna är en blandning av amatörer och professionella. Från operakompaniet i Kapstaden kommer två solister och tretton korister.
Rollerna är utmärkt besatta. Båtens kapten Andy Hawkes, spelad av Thomas Roos, försöker vara alla till lags i sin brokiga samling av artister som inte verkar vara den lyckliga familj som han vill få oss att tro. Rollen som hans dotter Magnolia görs av musikaldebuterande Frida Jansson. Hon bottnar tryggt i sin roll och gör succé med sin starka och personliga tolkning av Magnolias utveckling från naiv tonåring till ensamstående hårt arbetande mor på mer eller mindre tvivelaktiga showscener. Magnolia blir huvudlöst förälskad i den opålitlige spelaren Gaylord Ravenal spelad övertygande av den rutinerade Jan Kyhle. De har några täta kärleksduetter som hör till föreställningens höjdpunkter vid sidan av alla musikalbasars glasnummer ”Ol´ man river”.
Kapten Andys hustru Parthy, ¬som görs av Marie-Chantal Long, är en kvinna med kort stubin och föga empati, men också tragisk. Hennes ensamhet är bedövande i avskedsscenerna när hon står ensam – längtande men osedd.
Ulrika Tenstam gör båtens stjärna, den divaaktiga Julie, som drabbas av raslagarna när det uppdagas att hon har negerblod i sig och hon och hennes man Steve, Rolf Christiansson, anklagas för att ha ingått ett olagligt blandäktenskap. Tenstams sång är imponerande men hennes spelstil ger inget riktigt djup åt Julie, det blir för enkelt och tunt.
Utmärkta är också de två solisterna från Sydafrika: Otto Maidi gör rollen som båtens svarte maskinist Joe och Noluthando Mili rollen som hans hustru Queenie. Joe iakttar allt som sker på båten och funderar över hur de vita ständigt tycks trassla till det för sig och hur litet deras och de svartas bekymmer betyder i det långa loppet. Den gamla floden bryr sig inte. Hans ”Ol´ man river” är magnifik. Anna-Maria Hallgarn och James Lund är utmärkta som det komiska, smågruffande dansparet liksom Louise Hafström som broadwaystjärnan Kim, dotterdotter till kapten Andy, som bara promenerar i väg med sin färgade pojkvän, utan att känna igen sin återkomne pappa.
Trots att ”Show Boat” är en mycket underhållande med magnifikt scenbygge och med Camilla Thulins praktfulla kläder är det ingen odelat glättig historia. Här är komiken uppblandad med allvar, tragik och sentimentalitet. Den är minsann väl värd en resa till Eskilstuna. t borta.

Utlagd 2008-10-02