Författare: Mark Ravenhill
Översättning: Kerstin Gustafsson
Regi: Hugo Hansén
Scenografi och kostym: Sven Haraldsson
Skådespelare: Lisa Werlinder, Björn Bengtsson, Jonatan Rodriguez, Michael Jonsson, Ralph Carlsson
Spelas t.o.m. 27 september. Speltid ca 1 tim. 30 min. ej paus

Livet håller på att gå åt helvete för Erik, Mattias och Jennie. Deras lägenhet är länsad på allt säljbart, Mattias och Jennie livnär sig på stulen mikromat medan Erik är på avgiftning. När Erik återkommer är han visserligen ren men oförmögen till någon meningsfull relation. Erik har förvandlat relation till transaktion.
”Shopping and f***ing” som nu spelas på Klarascenen är en pjäs om människors vilsenhet i ett samhälle hysteriskt besatt av konsumtion. Shopoholic och sexoholic är jämställda. Allt – bokstavligt talat – är handelsvaror och allt är till salu. Alla handlingar är utan sammanhang och utan empati och värme. Alla strävar efter maximal njutning och bryr sig mycket litet om njutningens kvalitet. Sex är lika bra oavsett hur och med vem. Ur led är tiden.
Pjäsen blev Mark Ravenhills skandalomsusade genombrott 1996 och är fotfarande nattsvart. Men inte lika chockerande. Hugo Hanséns regi är återhållen och ger tillsammans med Sven Haraldssons minimalistiska scenografi en känsla av att lägenheten bara är ett tillfälligt gömställe i väntan på något bättre. Som aldrig kommer. Här finns Jennie som Lisa Werlinder gett ett hårt, närmast ogenomträngligt, skal. Hon spelar sällan med utan är mer den utanförstående betraktaren. Hon ser att allt går överstyr, men bryr sig inte förrän också hon är hotad. Mattias blir i Jonatan Rodriguez´ tolkning till en pundare som tror sig vara street-smart, men bara är korkad som när han tänder på själv och gratis delar ut allt knark han skall sälja.
Björn Bengtsson gör ett starkt porträtt av Erik som vill något – oklart vad. Erik är inte bara medspelare utan han själv är ett offer för sin rädsla för närhet, som han ser som ett beroende. Michael Jonsson gör den fjortonårige Danny som är ett offer för en pedofil och en utlevande manipulativ masochist som kräver att bli behärskad och plågad. Han driver Erik mot det ultima sexuella våldet som slutar med Dannys död. Ralph Carlsson gör reklamfilmaren och langaren Max till en odelat osympatisk figur. Han är en filosofiskt lagd cyniker med en Bibel vars första rader lyder: "Skaffa pengar först".
”Shopping and f***ing” är en nattsvart pjäs om vår samtid som blir sevärd genom de utomordentliga skådespelarinsatserna.

Utlagd 2009-08-04