Medverkande:
Skådespelarna: Frida Hallgren, Josefin Ljungman, Gerhard Hoberstorfer, Ann-Sofie Rase, Kristofer Fransson
Teatern: Niklas Hjulström, Elin Söderquist
Rollerna: Lennart Jähkel, Kajsa Ernst, Michael Jonsson, Liv Mjönes, Bergljót Arnadottir

Spelas t.o.m. 19 april 2011. Speltid ca 2 tim. 30 min.

I början av Alexander Mørk-Eidems uppsättning på Klarascenen av nobelpristagaren Luigi Pirandellos metapjäs ”Sex roller söker en författare” pågår det repetition av Tjechovs ”Tre systrar”.
Fem av stadsteaterns skådisar repar under ledning av en obeslutsam regissör som har svårt att få styrsel på arbetet. De var alla Mørk-Eidems egen uppsättning 2008 av ”Tre systrar” och uppträder här under egna namn. Ensemblen har svårt med fokus och är måttligt engagerad. Repetitionen blandas med vardagstrivialiteter som att hämta barn på dagis och högretorik om teaterns uppdrag. Det tjafsas om scenerna, det skvallras om varandra och om icke-närvarande kollegor. Det är som en vanlig dag på jobbet.
Så rasar plötsligt en dekorvägg, ljuset slocknar och när det tänds igen står några grå, lätt vilsna, människor på scenen. Det är en familj där fadern förklarar att de är sex halvskrivna tragiska roller som söker en författare som kan få dem att leva ut familjens oförlösta trauma. Rollerna började skrivas av en dramatiker, men han lämnade dramat ofärdigt när han inte tyckte att de var tillräckligt intressanta. Rollerna lämnades insnärjda i ett livsdrama som de inte kan ta sig ur och måste ha hjälp med att få den här historien berättad till slut. Nu vill de att skådespelarna och regissören skall hjälpa dem att äntligen få sin historia färdigskriven och uppförd. De sex rollerna börjar spela sin berättelse om familjen.
Huvudpersonen är mannen som lämnar familjen när han inser att hustrun älskar en annan. Ex-hustrun har med sig sina tre barn: en styvdotter, en pojke och en fyraårig flicka. Pojken och flickan har stumma rollen och de är egentligen redan döda. På scenen finns också mannens och kvinnans gemensamma son – en yngling som försöker utmönstra sig från resten av familjen. När mannen efter en tid återkommer till staden går han på bordell och börjar en snaskig förförelsescen med ett fnask som visar sig vara den egna dottern.
Skådespelarna börjar repetera det spel som rollerna spelar fram, men rollerna är inte nöjda med skådespelarnas prestationer. Rollerna tycker sig förlöjligade och överdrivet framställda. Fantasi, teaterrealism och verklighet glider in i varandra. Här bryter allt samman för skådespelarna och för rollerna.
Rollerna domineras av fadern precist spelad av Lennart Jähkel som ibland invecklar sig i diskussioner om illusion och verklighet med de repeterande skådespelarna. Spelet är centrerat till den sexuellt utlevande dottern. Liv Mjönes ger henne en tvetydig dimension med ett lockande erotiskt utspel. Att dottern/fnasket hamnar på en bordell maskerad som modebutik beror på att moderns sömnadsarbete inte duger för butikens ägare som både är modist och hallick. Här gör Bergljót Arnadóttir ännu en av sina särpräglade roller med stor lust. Modern, Kajsa Ernst, och den ovillige sonen, Michael Jonsson, förstärker tragedin. De sitter fast i sina roller och ingen av dem kan frigöra sig och gå sin väg.
”Sex roller söker en författare” är egentligen mer intressant som filosofisk betraktelse över vad som är verkligt och om vad som är teaterns illusion. Pirandello dekonstruerar den traditionella teaterns tilltal till dess bara texten återstår – allt annat är illusion.
Men det är också en mycket underhållande pjäs som ifrågasätter vår kanske alltför lättvindiga uppdelning i verklighet och fantasi. När man lämnar salongen vet man inte riktigt vad som är äkta och vad som är teater av hög kvalitet. Det är en mycket annorlunda känsla.

Utlagd 2010-11-15