Scen: Dramaten, Målarsalen Stockholm
Pjäs: Samhällets stöttepelare
Text: Henrik Ibsen
Översättning: Thomas Helander
Regi: Gunnel Lindblom
Scenografi: Jost Assmann
Medverkande: Örjan Ramberg, Kicki Bramberg, Angela Kovács, Thomas Hanzon, Basia Frydman, Carl Magnus Dellow, Pontus Gustafsson, Mats Bergman, Kristina Törnqvist, Torkel Petersson, Agneta Ahlin, Per Myrberg, Sten-Johan Hedman, Mia Benson, Lena Nilsson
Barnstatist: Nils Grönberg, Adam Hofvander Spelas t.o.m. 25 april. Speltid ca 2 tim. 45 min. ingen paus

Dramaten spelar nu Henrik Ibsens samtidsdrama från 1877 ”Samhällets stöttepelare” på Målarsalen. Pjäsen utspelas i en liten norsk hamnstad, där gränserna sätts av småskuren moral, rädsla för förändringar och allt främmande hotar att fördärva det trygga livet. Det är en stad där skämt och nöjen fördrivits. Inte ens danssalongen är kvar. Där har skeppsredare Karsten Bernick makten över allas väl och ve. Han är garanten för stadens lycka och välstånd och han verkar alltid för samhällets bästa.
Alla litar på skeppsredare Bernick, men han har byggt sitt rykte och sin förmögenhet på en lögn. En samhällets stöttepelare som inte står särskilt stadigt. För femton år sedan förförde han en aktris som födde en dotter, Dina, som nu bor i staden och han gifte sig till pengar för att kunna rekonstruera familjens bankrutta firma. Allt – kärleksaffären och pengabristen – har han skyllt på sin kompis och svåger Johan som tog på sig skulden och försvann till Amerika tillsammans med hustruns halvsyster Lona. Att Bernick också i skeppsaffärer låter pengar styra förstärker bara bilden av honom som en feg skitstövel. När Johan och Lona plötsligt återvänder från åren i exil i USA hotas skeppsredarens vackra och falska bild. De har inget emot att vända upp och ner på staden – i all synnerhet som Johan blir blixtförälskad i Dine. Då måste sanningen fram.
Hela samhället står inför en genomgripande förändring. Nu sopar den moderna industrialismen bort allt gammalt. Nu skall äntligen järnvägen byggas och ångbåtar slår ut segelfartygen. Världen tränger på och Bernick ser affärsmöjligheter medan de skenheliga ryser.
Pjäsen som sällan spelas på svenska scener och regissören Gunnel Lindblom har förlagt sin uppsättning till den tid då pjäsen skrevs och gett den en tydlig satirisk sida. Att 16 skådespelare på scenen och att Dramaten spelar den på en av sina minsta scener bidrar till att förstärka bilden av småstadens instängdhet och begränsningar.
Scenen är uppdelad i två planhalvor: en är maktens sfär där samlas männen för att göra upp sin aaffärer, den andra är kvinnornas trivselsfär med sömnad, kaffe, saft och skvaller om gamla och nya skandaler.
I huvudrollen som Karsten Bernick gör Örjan Ramberg ett vasst porträtt av en makthavare som blir slirigt rädd och desperat när sanningen avslöjas. Men när allt är över och pjäsens sista replik sagts har Bernicks moraliska rykte visserligen fått en törn, men förmögenheten består och i valet mellan kapital och moral vinner alltid kapitalet. Så även om också i den lilla staden blåser nya vindar är snart allt glömt. Även om de små tanterna fortsätter skvallra.
Hotet mot den bestående ordningen, Johan och Lona spelas övertygande av Thomas Hanzon av Basia Frydman. Särskilt Frydman visar vilken stor aktris hon är i scenen då hon tvingar Bernick att själv avslöja sin hemlighet.
Dessutom finns en rad utmärkta biroller som Angela Kovács som gör Marta, som Johan övergav vid flykten till USA och som väntat och längtat i alla år, men som nu åter förlorar honom till Dina (Kristina Törnqvist). Där finns också Torkel Petersson som skeppsbyggare Aune som får krav och ultimatum från skeppsredaren att också sjöodugliga skepp skall gå ut.
Och låter så ske med tungt samvete. ”Samhällets stöttepelare” är avslöjande satir över just samhällets stora som är gångbar också idag.

Utlagd 2013-03-25