Iscensättning: Per Arthur Segerström
Dirigent: Arnold Östman
Sångare: Charlotta Larsson, Jenny Ohlson, Ola Eliasson, Karolina Blixt, Love Engström, Joakim Schuster, Anna Zander
Berättare: Kjerstin Dellert
Confidencens barockensemble och kör
Spelas t.o.m. 3augusti. Speltid ca 2 tim. j.

I både Matteusevangeliet och Markusevangeliet i Bibeln står att läsa om profeten Johannes döparens konflikt med Herodes Antipas och hans hustru Herodias. Eftersom hon var Herodes svägerska hade Johannes sagt ”Det är inte tillåtet för dig att leva ihop med henne.” Herodes som ville bli av med den besvärlige profeten. När han firade sin födelsedag dansade Herodias vackra dotter för kungen och han blev så förtjust att han svor på att ge henne vad hon önskade. Hon ville då ha Johannes döparen huvud på ett fat. I Bibeln finns många exempel på brutna löften och eder, men just då fann Herodes det för gott att hålla sitt löfte och lät halshugga Johannes. Den unga flickan fick då hans huvud på ett fat. Historien är densamma hos både Matteus och Markus, men de har inger namn på Herodias dotter. I stället är det den judiske historikern Titus Flavius Josefus, som levde första århundradet e.Kr., som först berättade att Herodes styvdotter hette Salome.
Den grymma historien om Salome och Johannes döparen har blivit motiv för många konstnärliga tolkningar. Så också för Alessandro Stradellas oratorium ”Salome” från 1675 som just nu spelas på Ulriksdals slottsteater, Confidencen.
Med små medel har den här uppsättningen av Stradellas oratorium blivit en vacker 1700-talsopera som spelas med levande ljus som enda scenbelysning.
Men även om sångarna är strålande bränner det aldrig till i konflikten mellan Charlotta Larssons Salome och Karolina Blixt som den besvärlige profeten. Det är sexigt att vara profet och Salome har några sensuella, nästan erotiska, partier som Johannes dock inte nappar på. Jenny Ohlson är bra som den dominanta och hämndlystna drottning Herodias. Ola Eliassons obehaglige Herodes är fast besluten att låta döda Johannes, men när det kommer till kritan är han velig och obeslutsam. Eftersom ”Salome” sjungs på italienska agerar Kjerstin Dellert som ”mänsklig textmaskin” och högläser valda delar ur Markusevangeliet, dessutom berättar hon och kommenterar de händelser som inte visas på scenen.
”Salome” avslutas med den obesvarade frågan: ”Varför?”
Varför är Salome så lycklig när hon fått Johannes döparens huvud på ett fat och varför mår den ånger¬fulle Herodes så dåligt?

Utlagd den 2008-07-27