Regi: John Caird
Scenografi och kostym: David Farley
Ljus: Torben Lendorph
Koreografi: Johanna Lindh
Musik: Arvo Pärt
I rollerna:
Familjen Capulet: Sofia Pekkari, Jonas Bergström, AnnaKarin Hirdwall, Kicki Bramberg, Erik Ehn, Mattias Silvell, Martin Eliasson, Per Mattsson, Klara Bendz, Daniel Nyström, Davood Tafvizian, Rikard Svensson
Familjen Montague: Christoffer Svensson, Pierre Wilkner, Gunnel Fred, Davood Tafvizian, Rikard Svensson, Daniel Nyström
I
nvånare i Verona: Peshang Rad, Zardasht Rad, Niklas Engdahl, Klara Benz, Magnus Ehrner, Martin Eliasson, Per Mattsson

Spelas t.o.m. 15 oktober med uppehåll under juli. Speltid ca 3 tim 15 min.

I William Shakespeares mångbottnade tragedi ”Romeo och Julia” från 1594 tas kärleken på allvar – dödligt allvar.
Spelet är förlagt till 1300-talets Verona där de två släkterna Capulet och Montague hatfullt konkurrerar om makten. När Romeo Montague smyger in på en maskerad som Capulet anordnar och möter Julia Capulet blir de handlöst förälskade. Men de har inte en chans. Familjernas fiendskap gör att deras kärlek mals ner till en tragedi.
Det är förutsättningen för den ”Romeo och Julia” som nu spelas på Dramaten i en alltför långrandig och tungrodd föreställning.
Den här kärlekstragedin har en allmängiltighet som sträcker sig över tiden in till våra dagar, men skådespelarna lyckas inte särkilt väl med att göra dramat begripligt.
Huvudpersonen är Julia som driver handlingen framåt, hon tar initiativet till det hemliga bröllopet med Romeo och hon opponerar mot den dominerande faderns val av make åt henne. Problemet med uppsättningen är att Sofia Pekkari, som Julia, inte lyckas att gestalta trettonåringens utveckling från omedvetet barn till ung kvinna som upplever sin första kärlek. Inte heller Christoffer Svensson lyckas särskilt bra som Romeo. Han är för vek och hans omedelbara passion för Julia är alltför blek. Deras första möte vid familjen Capulets maskeradbal har ganska litet av skir kärlek och erotisk lek.
Zardasht Rad och Rikard Svensson är överdrivet vulgära och sexistiska som Romeos kompisar Mercutio och Benvolio. Det är de som oavsiktligt driver fram det ödesdigra slutet. Zardasht Rads Mercutio har en självmedveten arrogans som skulle kunna reta upp också den lugnaste. Och lugn är inte precis det som kännetecknar Capulets torped Tybalt (Erik Ehn). Det är i Mercutios och Tubalts allt hetsigare duell som familjefejden spårar ur.
Jonas Bergström blir en överdominant familjefar i släkten Capulet. Han har valt den självmedvetne greve Paris till make ut Julia, omedveten om att hon hemligen gift sig med Romeo från fiendesläkten Montague. Magnus Ehrner är en översmart munk, broder Laurence, vars komplicerade och intrikata upplägg för att återförena de älskande kollapsar och så förbyts lyckan till grym tragedi. Kicki Bramberg gör det bästa av sin roll som Julias amma, som till slut inte har något val utan måste ställa sig på faderns sida mot Julia.
Acceptabelt bra är Niklas Engdahl som Paris och Annakarin Hirdwall som den unga och hunsade fru Capulet.
Hos Shakespeare är förhållandet mellan individen och det omgivande sociala nätet organiskt och avgörande för pjäsens utveckling. På Dramaten har det blivit en som en version av West Side Story light år 2011, där småstadsdesperados pratar blankvers och virvlar runt i långa, om än vackert koreograferade, slagsmål och fäktdueller. Scenografin skall nog föreställa intim med publik på scenen som omringar spelplatsen ungefär som på Globe Theatre på Shakespelares tid, men det fungerar inte. Spelplatsen utnyttjas inte till något annat än traditionellt teaterspel medan musiken av estländaren Arvo Pärt ljuder olycksbådande i bakgrunden.
Torben Lendorphs ljussättning lyckas dock förmedla den tragik som uppsättningen i övrigt saknar.
Förra året satte den engelske regissören John Caird upp Shakespeares ”Stormen” på Dramatens stora scen. Efter det hade man kunnat vänta sig mycket mer av ”Romeo och Julia” än vad det blev.
Synd.