Kostym: Jerome Kaplan
Musik: Stefan Nilsson
Dirigent: David Björkman
Dansare: Jens Rosén, Marie Lindqvist, Brendan Collins, Pascal Jansson, Olof Westring, Aleksander Nikolaev, Nathalie Perriraz, Anna Valev, Kate Lind af Hageby, Magdalena Irigoyen
Operabaletten
Spelas t.o.m. 14 maj. Speltid: 2 tim. 15 min.

I Victor Hugos skräckromantiska roman ”Notre-Dame de Paris” älskar den puckelryggige och döve klockringaren Quasimodo den vackra och dansanta zigenerskan Esmeralda, men det gör också många andra. Koreografen Pär Isbergs nyskrivna helaftonsbalett ”Ringaren i Notre-Dame” utspelas i ett senmedeltida Paris som ångar av begär, svartsjuka, kärlek, makt och död.
Pär Isbergs balett ligger precis rätt i tiden, nu när skräckromantiken upplever en renässans på scen, i litteratur och på film. Också Stefan Nilssons musik ger ibland associationer till gammaldags skräckfilm för att snabbt slå över och bli känslosamt vacker också i de mest brutala scenerna. Den mörka tonen förstärks av scenografen av Bo-Ruben Hedwalls stiliserade scenrum med katedralen i dyster skönhet. Annars handlar det mer om romantik än om skräck och då sjunker tragiken undan, men den ligger alltid hotande nära.
Den mobbade och sorglige Quasimodo dansas av Jens Rosén som fint utnyttjar sin plastik till en tolkning som väcker medkänsla. Hans kärlek till Esmeralda är hopplös redan från början – och han vet om det. Marie Lindqvist gestaltar Esmeralda betagande vackert, vars livsaptit och livsglädje krossas av katedralens ärkediakon, den liderligt onde Frollo, utomordentligt tolkad av Brendan Collins. Att Frollo också är Quasimodos fosterfar gör tragiken än djupare.
Andra som imponerar är Pascal Jansson som gardeskaptenen Febus som grymt sviker Esmeralda, Olof Westring som poeten Gringoire, Aleksander Nikolaev som tiggarnas ledare och Nathalie Perriraz som hans hustru.
Pär Isbergs ”Ringaren i Notre-Dame” är en stort upplagd balett som är mycket sevärd.

Utlagd 2009-04-27