Översättning: Ulla Roseen
Regi: Luct Pitman Wallace
Scenografi och kostym: Jessica Curtis
Koreografi: Sue Nash
På scenen: Linda Kulle, Aksel Morisse, Gustav Levin, Crister Olsson, Susanne Gunnersen, Peter Viitanen. Elisabeth Wernesjö, Tytte Johnsson, Stefan Marling, Lolo Elwin
Speltid ca 3 tim. 20 min.

Just nu spelas ”Pygmalion” på Uppsala stadsteater med den bisarre professor Henry Higgins, blomsterförsäljerskan Eliza Doolittle och hennes late far Alfred. Bernard Shaw skrev ”Pygmalion” 1913 som en moralitet över hans samtid, men vassheten har med årenslipats ner till underhållning.
Det handlar om fonetikprofessorn Henry Higgins som slår vad med kollegan överste Pickering om att han, på tre månader, kan göra den vulgära Eliza Doolittle till en vältalande kvinna som kan lura vem som helst att hon tillhör societeten. Higgins ser Eliza som ett socialt projekt och då duger det inte med att enbart ge Eliza ett nytt språk, hon måste också kunna uppföra sig rätt, det som inte Higgins själv kan. Professorn är ingen trevlig figur snarare en skitstövel, domderande, notoriskt oförskämd och omöjlig i sällskapslivet dessutom struntar han egentligen i Eliza. Han bryr sig bara om sitt språkexperiment. Hennes sociala utbildning tar överste Pickering hand om. Han behärskar till fulländning det sociala livets skrivna och oskrivna regler som är terra incognita för Higgins.
Aksel Morisse spelar Higgins med stirrig frenesi och ständigt återkommande utbrott. Men han är inte alldeles trolig som fonetikens mästare, när han själv sväljer en del av sina konsonanter. Redan från första scenen – där Higgins möter och förolämpar sin blivande elev – möter Morisse en nästan övermäktig motspelare i Linda Kulle som gör en paradroll av Eliza. Kulle är trovärdig i sin förvandling från en skränigt påfrestande street-smart tjej med ett slarvigt, men inte så obegripligt språk till en ”fin dam”. Kullet har utstrålning och scennärvaro stark nog för att störa Morisses professor, särskilt när hon fått nog av hans dressyr. Hon är magnifik i sista akten när hon struntar i överklasslivet och lämnar Higgins med hotet att bli lärare som lär ut allt hon lärt sig av honom.
Överste Pickering spelas stramt, närmast litet tillbakalutad av Gustav Levin. Higgins mor spelad av Lolo Elwin och hennes hushållerska den allvetande mrs Pearce, spelad av Susanne Gunnersen visar båda en stark misstro inför Higgins märkliga pedagogiska experiment.
Crister Olsson gör en kuf av den sopkörande levnadskonstnären Alfred Doolittle. En man som är fattig och som berömmer sig av att ha klarar sig från att fångas in i medelklassmoralen. Men Nemesis vakar och Doolittle drabbas av det obarmhärtiga ödet i form av ett oväntat amerikaarv. Sedan klagar han över att han medelklassifierats, men med några miljoner dollar har hans klassresa gått ännu längre upp. Den brittiska något bedagade överklassen representeras av Elizas litet korkade och arbetslöse friare Freddy utomordentligt talande spelad av Peter Viitanen liksom hans mor och syster (Tytte Johnsson och Elisabeth Wernesjö).
Slutscenen är ett långt gräl mellan Higgins och Eliza där elakheterna haglar. Eliza kan nu inte bara tala väl, hon kan också argumentera väl, men det är egentligen enda gången det slår gnistor kring dem. I det längsta tror publiken att Higgins skall inse att han egentligen älskar Eliza. Eller att Eliza skall förstå att hon älskar honom och dumpa den hopplöse Freddy. Men nej, till slut står Higgins ensam kvar på scenen. De får inte varandra. Och kanske blir de olyckliga hela livet – eller lyckliga.
”Pygmalion” är en komplex historia som i regissören Luct Pitman Wallaces version har blivit en pjäs på temat att ingen riktigt duger: man kan alltid se bättre ut, prata bättre och uppföra sig mer belevat.
För Higgins är det yta istället för innehåll.

Utlagd 20130-03-25