Kostym: Lars-Åke Wilhelmsson
Koreografi: Denise Holland Bethke
Kapellmästare: Johan Landqvist
Medverkande: Claes Malmberg, Kim Sulocki, Christine Meltzer, Magnus Härenstam, Claes Månsson, Ola Forssmed, Daniel Engman, Stefan Clarin, Edvard Lindblom m.fl.
Spelas t.o.m. 13 december. Speltid ca 3 tim.

Musikalen ”The Producers” eller ”Det våras för Hitler” som nu spelas på China bygger på Mel Brooks film ”The Producers” från 1968.
Musikalens handling är en hårt skruvad och vass drift med Broadway och människor gör vad som helst för en succé. Så också Max Bialystock som emellertid är mest känd för att göra usla uppsättningar som snabbt läggs ner. När revisorn Leo Bloom skall kolla bokföringen efter det senaste fiaskot kommer han på tanken att man egentligen kan tjäna massor av pengar med att göra en Broadwayflopp, dvs. om man får in mer pengar än som går åt. Det tänder Max på och de börjar med att leta upp världens sämsta pjäs och New Yorks sämsta regissör och därtill de uslaste skådisar som scenen sett. De har turen att hitta en pjäs skriven av tyske nazisten Franz Liebkind, som regissör väljer de den gayaste regissören på Broadway, Roger De Bries, och får hans fjolliga assistent, Carmen Ghia, på köpet. Pjäsen är en helt utflippad kärleksförklaring till Adolf Hitler och handlar om Adolf och Eva och de andra koryféerna. När Roger får hand om manuset blir det en musikal som Roger hoppas skall göra succé medan Bialystock och Bloom hoppas att den skall ge dem deras efterlängtade jättefiasko.
Claes Malmberg och Kim Sulocki spelar de två skojarna som planerar att blåsa finansiärerna och dra till Rio med de kvarvarande miljonerna. Scenen domineras från första stund av Claes Malmberg som gör den cyniskt charmige producenten Max Bialystock. Malmberg gör sin roll bra. Hans rätt skrala sångröst uppvägs mer än väl av energiskt ut- och överspel. Kim Sulocki gör revisorn Leo Bloom med anlag för panikångest med all den rutinerade skicklighet och spelglädje som han är mäktig. Samspelet mellan Malmbergs Bialystock och Sulockis Bloom låter ana att det också handlar om vänskap. En vänskap som låter medelmåttan förverkliga sina drömmar.
Vid sidan av huvudpersonerna finns en utsökt samling stollar: Magnus Härenstam är vansinnigt rolig som transan och regissören Roger de Bries som längtar efter att göra en riktigt stor show med dans och sång – det får han. Värre har Härenstam att fylla ut sin roll som musikalens mysfjolliga Hitler med noll koll på allt – också vilka som är tyskar och inte. Bra motspel får Härenstam av sin assistent Carmen Ghia i Ola Forssmeds akrobatiska gestalt.
Claes Månsson är nästan trolig som den helt galne övervintrande tyske nazisten Franz Liebkind. Han utnyttjar skickligt sin långa gängliga lekamen fullt ut, där han slingrar omkring i sin stålhjälm.
Musikalens enda kvinnoroll är svenska Ulla spelad av Christine Meltzer. Ulla, som anställs som receptionist, är en korkad sexbomb med en kropp som får Bialystock och Bloom att dregla.
Bland alla goda biroller gör Stefan Clarin en sällsynt otäck kontorschef med sadistiska anlag och särskilt minns man Daniel Engmans SS-officer som leder trupperna i kvällens stora shownummer ”Springtime for Hitler”. Det är så sjukt smaklöst att det borde garantera fiaskot.
Själva musikalen i musikalen är en orgie i smaklöshet – en äkta vulgoshow med hakkors, rosa plymer, snygg balett och Hitlerhälsningar. Den ger nazismen vad den tål – eller inte tål – av humor och hån.
Med Mel Brooks snille, Calle Norléns bearbetning av originalmanuset och Lars-Åke Wilhelmssons sanslösa kläder riskerar ”The Producers” att bli årets musikalupplevelse.

Utlagd 2008-09-22