Sthig Jonasson

Petra von Kants bittra tårar, Stockhoms stadsteater, Bryggan


Skådespelarna gör bagatellen sevärd

Scen: Stockholms stadsteater, Bryggan
Pjäs: Petra von Kants bittra tårar
Författare: Rainer Werner Fassbinder
Översättning: Lars Bjurman
Regi: Hugo Hansén
Scenografi: Lars Östbergh
Kostym: Zofi Nilsson
Skådespelare: Pia Johansson, Helena af Sandeberg, Hanna Alström, Iwa Boman, Jessica Liedberg, Lena Nilsson
Spelas t.o.m. 8 maj. Speltid: 1 tim 30 min.

I Rainer Werner Fassbinders pjäs ”Petra von Kants bittra tårar” på Stockholm stadsteaters scen Bryggan skildras kärleken både som ett maktspel med erotisk laddning och som ett obegripligt, men oemotståndligt, känslorus.
Det handlar om den framgångsrika modedesignern Petra von Kant som blir handlöst förälskad i en yngre kvinna, Karin. Blixten slår ner i Petra, hon blir kär – oemotståndligt förälskad. Det går ut över hennes lojala assistent Marlene. Karin tar chansen som erbjuds till service och karriär i modebranschen. Möjligen inser hon att hennes tid i catwalkens strålkastarljus inte är så lång. När Karin lämnar förhållandet kollapsar Petra i svartsjuka och hat och en ångetsfull längtan som känns i hjärterötterna.
Relationen i den här rätt banala kärlekshistorien är lesbisk, eller snarare bi-. Fassbinder avdramatiserar själva sexet och flyttar fokus till känslorna De visar sig vara precis som i Petras tidigare heterosexuella förhållanden. Regissören Hugo Hansén tar lyhört fram fram Petras längtan efter närhet och kärleksgemenskap.
Pia Johansson som Petra förvandlas från en kvinna med total kontroll till hela skalan av känslor: förälskad, hänsynslöst passionerad, hårt drickande, vulgärt elak. Pia Johanssons tolkning av himlastormande lycka och den nattsvartaste förtvivlan är lysande.
Helena af Sandeberg som den gåtfulla karriäristen Karin som fullkomligt egoistsikt lovar vad som helst och sviker vad som helst. Också Karin förändras allt eftersom hennes modellkarriär utvecklas. Hon får allt mindre behov av Petra både som älskarinna och som mentor. Den kanske svåraste rollen har Jessica Liedberg som Petras hunsade, men hängivna, assistent Marlene. Hon sköter både det hantverksmässiga modeskapandet och har en sorts förhållande som inte enbart är yrkesmässigt till Petra. Liedbergs roll är helt stum – inte ett ord yttrar hon – men hennes kroppsspråk och ansikte uttrycker tydligare än några ord hennes känslor inför Petras och Karins relation.
Petras dotter Gabriele (Hanna Alström) som försöker nå sin mamma genom att vara snäll och till lags. Men inget hjälper – hon förblir i en utkant av Petras liv. Liksom också modern (Iwa Boman), men hon är märkligt onåbar för Petras utbrott även om hon finns där när Petra behöver tröstas.
Egentligen är ”Petra von Kants bittra tårar” en bagatell som tiden sprungit förbi, få blir idag upprörda över lesbiska förhållanden eller insikten att kvinnliga helveten är lika illa som andra helveten. Det som gör pjäsen sevärd är de utomordentliga skådespelarprestationerna.

  Sthig Jonasson




 
  ©Sthig Jonasson
Foto:

 

   

Jonasson förlag
Österängsgatan 19B,
753 28 Uppsala
Tel. 018/60 14 06
Mobil 070/582 83 65

e-post:sthig.jonasson@jora.info

 

Utlagd 2008-02-26