Sthig Jonasson

Peter Grimes, Operan


Tragisk mobbningopera

Scen: Operan
Opera: Peter Grimes
Musik: Benjamin Britten
Libretto: Montague Slater efter George Crabbe
Översättning för textmaskin: Kerstin Perski
Regi: Johanna Garpe
Scenografi: Per A Jonsson
Kostym: Nina Sandström
Videoproduktion: Sutoda
Dirigent: Lawrence Renes
Sångare: John Daszak, Ingela Brimberg, Gabriel Suovanen, Marianne Eklöf, Marianne Hellgren Staykov, Vivianne Holmberg, Niklas Björling Rygert, John Erik Eleby, Agneta Lundgren, Jonas Degerfeldt, Ola Eliasson, Lennart Forsén, Niklas Hjelmvik, Jan Strömberg Solosång: Jessica Forsell Clarhäll Barn: Anton Adelöw, Erik Adelöw
Kungliga Operans Kör
Kungliga Hovkapellet
Orgel: Inese Klotina
Speltid ca 3 tim.

På Operan spelas nu Benjamin Brittens tragiska mobbningopera ”Peter Grimes” i regi av Johanna Garpe. Det handlar om utanförskap och vad som händer i ett samhälle där misstankar och rykten får hatet att gro.
Dramat utspelar sig i en liten fiskeby vid Nordsjön, där lever fiskaren Peter Grimes som är fattig och lite eljest. Hetsig och hotfull står han utanför bygemenskapen. Han är inte vidare sympatisk när han står anklagad för att ha orsakat sin lärpojkes död. Grimes frias dock i brist på bevis, men byfolket är övertygade om hans skuld uppeldade av frikyrkopastorn Horace Adams. Grimes känner att han är dömd av ”den allmänna opinionen” och att han aldrig kan få rättvisa. Hans enda stöd är läraren Ellen Orford och den gamle sjökaptenen Balstorde som båda går emot och utmanar den allt aggressivare stämningen i byn. Mot allas vilja skaffar sig Grimes en ny lärpojke, John, som han verkar misshandla. John omkommer när Grimes försöker fly från den uppretade mobben som kommer för att utkräva sin egen ”rättvisa”. Vem bär egentligen skulden för Johns död – Grimes eller den hotfulla lynchmobben? Regissören Johanna Garpe fokuserar på utstötningen från gemenskapen medan det är oviktigt om Grimes är skyldig eller ej.
Grape har flyttat handlingen från tidigt 1800-tal till svenskt 1940-tal. Fattigdomen och den eländiga miljön antyds genom att Grimes bor i en husvagnsliknande koja.
I slutscenen uppmanar Balstrode Grimes att segla ut och att sänka sin båt. Det finns ingen annan utväg. Intoleransen och mobben har vunnit. När Grimes äntligen är borta skuras spåren av honom bort av de hedervärda borgarna.
Den storvuxne engelske tenoren John Daszak gör en stark tolkning av Grimes där operans många dramatiska komponenter och de få stilla lyriska stämningarna får utrymme att slå igenom. Daszak låter Grimes vara både fysiskt hotfull och ångestriden.
Ingela Brimberg gör Ellen Orford som Peter älskar och åtrår och i sina drömmar tror han på en framtid med henne. Hennes vänskap håller honom uppe en tid innan allt bryter samman. Brimberg ger Ellen ett djup som gör henne mer mångbottnad än Grimes själv.
Garpe låter den stumma rollen som lärlingen John spelas av en vuxen med Downs syndrom. Det ger ännu en dimension till den här uppsättningen.John görs med stor scenisk närvaro av Niklas Hjelmvik.
Även övriga roller är övertygande besatta: Gabriel Suovanen är lysande som kapten Balstrode, Marianne Eklöf är bra som den beskäftiga Auntie som framgånsgrikt driver en kombinerad pub och bordell, Niklas Björling Rygert är skrämmande som hatisk hycklande frikyrkopastor och Agneta Lundgrens knarkande mrs Sedley är övertygad om Grimes skuld och för noggranna anteckningar om vad som sägs och görs i byn.
Det mobbande kollektivet görs med utsökt vokal precision av kören. Kören/mobben är ett ständigt rörligt och hotande centrum i ”Peter Grimes”.
Havet har givetvis en viktig roll i den ödesmättade historien om Peter Grimes. Dirigenten Lawrence Renes driver Hovkapellet så att havets rörelser i loja dyningar och stormens oemotståndliga kraft hörs i musiken. Havet är en obetvinglig kraft: ”Tidvattnet har ingen moral” sjunger folkmassan när oväder hotar.
Även Per A Jonssons scenografi och Nina Sandströms kostymer och inte minst Sutodas övervackra videoprojektioner av långsamt fallande vattendroppar under de instrumentala mellanspelen bidrar till att göra Operans uppsättning av ”Peter Grimes” till en fulländad estetisk upplevelse.

  Sthig Jonasson




 
  ©Sthig Jonasson
Foto:

 

   

Jonasson förlag
Österängsgatan 19B,
753 28 Uppsala
Tel. 018/60 14 06
Mobil 070/582 83 65

e-post:sthig.jonasson@jora.info

 

Utlagd 2013-052-18