Översättning: Lars Sjöberg
Regi: Alexander Mørk-Eidem
Scenografi: Erlend Birkeland
Kostym: Maria Gyllenhoff
Koreografi: Roine Söderlundh
Kapellmästare: Mikael Skoglund
Medverkande: Louise Peterhoff, Sverrir Gudnason, Kajsa Reingardt, Lena-Pia Bernhardsson, Josefin Ljungman, Lennart Jähkel, Jörgen Thorsson, David Lenneman, Maria Heiskanen, Mathias Brorson, Ulf Eklund, Jakob Fahlstedt, Katharina Cohen, Lilian Johansson, Kerstin Gabrielsson
Musiker: Johan Alenius, Nils Jansson, Calle Rasmusson, Svante Söderqvist

Speltid ca 1 tim. 45 min.

Musikalen ”Paraplyerna i Cherbourg” utspelas i Frankrike under Algerietkriget, 1954–62. Geneviève och Guy älskar varandra, för evigt. De bor i Cherbourg, i levande livet en trist hamnstad men som här formligen sprutar av liv och färg.
Geneviève vill att de tar över mammas paraplybutik och Guy drömmer om en egen bensinmack. De skall alltid vara lyckliga tillsammans. Problemet är att Genevièves mamma, som vill vara litet finare, inte gillar relationen. Hon tycker att Geneviève är för ung och vill dessutom ha något bättre åt sin dotter. När Guy blir inkallad till armén i två år lovar Geneviève att vänta på honom. När han kommer tillbaka ska de gifta sig, men den långa väntan blir besvärlig för den gravida Genevièv.
Det är en banal historia som blev en hyperromantisk film 1964 av regissören Jacques Demy med musik av Michel Legrand där dialogen sjungs – också de mest alldagliga samtal blir sång.
Alexander Mørk-Eidems uppsättning av ”Paraplyerna…” på Klarascenen har flyttats till en svensk småstad i tiden före de evigt ringande mobiltelefonerna. I ramberättelsen skall en grupp teateramatörer sätta upp ”Paraplyerna…” som musikteater i en gympasal med basketmarkeringar på golvet och med plintar, bänkar, bollar och ribbstolar som kommer till användning som rekvisita och scenografidetaljer – som ibland faller sönder. Amatörerna dräller in för första kollationeringen. Efter att ha fått sina roller och kostymer börjar de att spela, först litet försiktigt och trevande, men efterhand tar historien över. Sedan får vi följa hur föreställningen växer fram till premiären.
Stadsteaterns proffs lyckas utmärkt som de osäkra amatörerna. Louise Peterhoff har en självklar utstrålning som den sextonåriga Geneviève iklädd rosa kappa. Sverrir Gudnason gör hennes älskade Guy full av liv och säker på att han skall få sin ESSO-mack, men någon riktig glöd i kärleken mellan de älskande är svår att upptäcka. Inte heller gnistrar det mellan Geneviève och hennes andrahandsval som make, juveleraren Roland Cassard, som Jörgen Thorsson framställer som litet tafatt och inte så ”på” som amatörskådis.
Kajsa Reingardt är exakt som Genevièves paranta mamma och den mångbegåvade Lennart Jähkel hasar runt och fixar till gympasalen som scen innan skådisarna kommer. Föreställningen leds och regisseras av en entusiastisk kulturstrateg som Maria Heiskanen ger både nerv och liv. Dessutom märks David Lenneman som gärna – och i otid - visar upp sin danskonst, Josefin Ljungman som grannflickan Madeleine som alltmer passar in i rollen som Guys kärlekssubstitut och Katharina Cohens då och då uppdykande brevbärare som inte gärna lämnar sina få sekunder rampljuset.
De fem musikerna vandrar omkring på gympagolvet och ger Legrands sympatiska musik substans när de växlar musikgenrerna: från mycket vemod till jazz.
Det scentekniska och rollbesättningen är precis så bra som man kan förvänta sig av Stockholms stadsteater, men vad man skulle kunna önska är möjligen litet mer säkerhet i sången och några fler tonträffar. Men strunt samma. ”Paraplyerna i Cherbourg” är en charmig, sentimental och litet sorglig föreställning om livet när det visserligen inte blir som planerat, men blir ganska bra ändå.

Utlagd 2011-05-16