Regi: Per-Erik Öhrn
Kostym: Lotta Danfors
Dirigent: Mark Tatlow
Sångare: Andreas Franzén, Elisabeth Meyer, Mathilda Ahnell, Ivonne Fuchs, Jacob Wistrand, Jeanette Ekornåsvåg, Luthando Qave
Drottningholmsteaterns orkester
Spelas t.o.m. 14 juni.

I en samproduktion mellan Drottningholmsteatern och Operahögskolan visar högskolans elever upp sig i Georg Friedrich Händels arietäta barockopera ”Ariodante”. Det är en historia med kärlek, svek, förräderi och orättfärdig strävan efter makt. Precis som om den vore skriven idag.
Intrigen är spännande och melodramatisk: Den skotske kungens dotter Ginevra älskar korsriddaren Ariodante, som kungen gillar så mycket att han vill lämna tronen till fästfolket. Det ogillas av hertigen Polinesso som, via Ginevra, själv vill ta över tronen. Med vilka medel som helst. Han lurar Ginevras hovdam, Dalinda, att sig själv ovetande hjälpa honom driva sina onda anslag. Att Ariodantes yngre bror, Lurcanio, älskar Dalinda gör att temperaturen höjs. Det utbryter nattsvart kaos när Ariodante tror att hans älskade Ginevra svikit honom och kungen slits mellan att vara statens högsta juridiska instans och fadersrollen, men så avslöjas intriganten och alla gläds.
Det är en ganska underhållande föreställning där de båda rivalerna, Ariodante och Polinesso, är byxroller – rollerna sjungs alltså av kvinnor. Både Ivonne Fuchs och Jeanette Ekornåsvåg, som gör de båda rollerna, låter litet tunna men båda har spänst i sång och utspel. Fuchs får till en bra jämvikt i Ariodantes snabba svängningar mellan lycka, olycka och lycka igen, även om hon inte verkar vara helt bekväm i rollen som manlig hjälte. Ekornåsvåg verkar däremot att gilla rollen som den ondskefulle och makthungrige Polinesso. Dramats huvudperson, Ginevra, som kastas mellan hopp och fruktan görs utmärkt av Elisabeth Meyer. Mathilda Ahnell utvecklar sin hovdam Dalinda till operans mest sammansatta och spännande roll. Hennes tillbedjare, Ariodantes hämndlystne bror, Lurcanio gör Jacob Wistrand med svärta både i bottenlösa kärlekskval och i hämnd.
Utöver att ”Ariodante” är en utmärkt föreställning är Drottningholms teater på Lovön utanför Stockholm värd en resa för sin egen skull. Teatern, som stod klar 1766, föll i glömska efter mordet på Gustaf III men återuppstod på 1920-talet. Efter restaurering anses den som den bäst bevarade 1700-talsteatern i världen, med ett avancerat maskineri från tiden som möjliggör dekorväxlingar inför öppen ridå. Dessutom har scenen rörliga havsvågor samt vind- och åskapparater som alla kommer till bruk i ”Ariodante”. Drottningholmsteatern är en pärla som måste upplevas.

Utlagd 2009-06-04