Regi: Erik Stubö
Scenografi och kostym: Sven Haraldsson
Medverkande: Sten Ljunggren, Petronella Barker, Sara Jangfeldt, Katarina Ewerlöf. Magnus Krepper, Shanti Roney, Per Sandberg, Lena-Pia Bernhardsson
Ankor: Britta och Greta
Hönor: Vera, Falka, Vanja, Olga
Speltid ca 3 tim.

Det ligger en djup tristess över Stockholms stadsteaters uppsättning av ”Onkel Vanja”. Tristessen sträcker sig genom alla tider och omfattar inte bara invånarna på det nerslitna godset på den ryska landsbygden där professor Serebrjakov och hans unga och vackra hustru i andra giftet, Jelena tillfälligt har strandat.
Här blir alla kära i fel person, lyssnar inte, ser inte och medan tiden går och sommaren övergår i höst missar de alla chanser till lycka. Det är för sent för alla på godset som Serebrjakov vill sälja för att få råd att flytta tillbaka till Charkov.
Professorns planer skapar oro hos Vanja som tillsammans med Sonja, professorns dotter i första giftet, har skött och brukat egendomen och lojalt levererat avkastningen till professorn. Egentligen tillhör godset genom arv Sonja. Sonja är förälskad i den lätt alkoholiserade läkaren Astrov som själv förälskat sig i Jelena. Som i sin leda vid det händelselösa lantlivet leker med de män som finns till hands, utan att hon riktigt förstår de känslor hon rör till för Vanja och Astrov. Det är som upplagt för ett triangeldrama. Men i stället för utbrott flyr professorn och Jelena till staden, doktorn till sina patienter och allt blir vid det gamla. Kvar blir Vanja och Sonja och går vilse i sina drömmar.
Regissören Erik Stubö låter den här föreställningen flyter långsamt och skådespelarna tillåts vänta ut replikerna. Inget skyndar på spelet.
Magnus Krepper är en sorgsen Vanja som drömmer om kärleken och får snabba meningslösa utbrott och blir högröstad, utan att det ändrar något. Han gör sig själv till en hopplös förlorare när han vid 47 års ålder plötsligt inser att han har slösat bort sitt liv och missat sina chanser. Sten Ljunggren spelar den hypokondriske och självupptagne professorn som drar sig undan med skrivande och läsande för att upprätthålla sitt pompösa självbedrägeri.
Stubö lägger stor vikt vid de två unga kvinnorna och deras relation – till varandra och till männen. Sonja, som sliter med att få godset att ge vinst, spelas inkännande av Sara Jangfeldt. Men Sonja har inte alldeles förlorat hoppet och tron på kärleken. Hon har klar blick för vad det är att vara dotter till en professor, men kan inte frigöra sig. Petronella Barker spelar professorns unga, vackra, letargiska och rätt korkade hustru Jelena. Barker spelar med ett allvar och en ironisk distans till sin roll som inte självklart visar vart Jelena är på väg. Shanti Roney är utmärkt som den vodkapimplande fattigläkaren Astrov. Han är en tidig miljöaktivist som illtrivs med sitt arbete och lever bara för att plantera träd på sina ägor för att framtidens människor skall bli lyckligare – om hundra eller två hundra år. Han är medveten om Sonjas kärlek, men han åtrår Jelena.
Bland birollernas exakta porträtt finns Vanjas mor som spelas elegant av Katarina Everlöf, den ruinerade och luspanke f.d. godsägaren ”Våfflan”, spelad av Per Sandberg, som också strandat på godset med sin gitarr och Lena-Pia Bernhardsson som den allseende gamla barnjungfrun och amman. Hon står vid sidan av och stöttar subtilt när det verkligen behövs.
"Onkel Vanja” har en närmast provocerande lågmäldhet, som om tystnaden bådar att inget mer finns att säga. Den halmbeströdda scenen känns ibland ödslig som livet självt även om fyra hönor och en anka trankilt vankar omkring i halmen. Här finns begär, svartsjuka, hat, kärlek och den otillfredsställda längtan efter lycka, utan att riktigit gripa tag. Avståndet mellan människorna är oändligt och de möts som i vakuum – i en ekande tom tillvaro.
Vad är det då som är fel? Kanske har tristessen smittat av sig också på skådespelarna.

Utlagd 2012-03-18