Regi: Hilda Hellwig
Scenografi Jan Lundberg
Kostym: Ann-Margret Fyregård
Medverkande: Tomas Pontén, Per Myrberg, Elin Klinga, Julia Dufvenius, Kristina Adolphson, Örjan Ramberg, Rolf Skoglund, Gunnel Lindblom m.fl.
Dansare: Methinee Wongtrakoon
Spelas t.o.m. 31 december. Speltid ca 3 tim. 20 min. 2 tim. 40 min.

Operans Det ligger en djup tristess över Dramatens nya uppsättning av ”Onkel Vanja”. Tristessen sträcker sig genom alla tider och omfattar inte bara invånarna på det litet nerslitna godset på den ryska landsbygden vid förra sekelskiftet där professor Serebrjakov och hans unga och vackra hustru i andra giftet, Jelena har tillfälligt strandat. Här blir alla kära i fel person, lyssnar inte, ser inte och medan tiden går och sommaren övergår i höst missar de alla chanser till lycka.
S
erebrjakov vill sälja godset för att få råd att flytta tillbaka till Moskva. Det skapar oro hos Vanja, som tillsammans med Sonja, professorns dotter i första giftet, har skött och brukat egendomen och lojalt levererat avkastningen till professorn. Egentligen tillhör godset genom arv Sonja. Sonja är förälskad i läkaren Astrov som själv förälskat sig i Jelena. Som i sin leda vid det tröstlösa lantlivet leker med de män som finns till hands, utan att hon riktigt anar de känslor hon rör till för Vanja och Astrov. Hon kanske älskar sin man. Så flyr professorn och Jelena till staden, doktorn till sina patienter och allt blir vid det gamla. Livet är svårt för dem som blir kvar – en kort stund, innan Morbror Vanja och Sonja går vilse i sina drömmar.
Regissören Hilda Hellwig låter den här föreställningen gå långsamt där skådespelarna tillåts vänta ut replikerna och låter inget skynda på spelet. Hilda Hellwigs uppsättning är avskalad på känslostormar, i stället låter hon överdrivet teatrala gester och tonfall visa upp känslor.
Tomas Pontén är en sorgsen Vanja som får snabba meningslösa utbrott och blir högröstad, utan att det ändrar något. Han gör sig själv till en hopplös förlorare när han vid 47 års ålder plötsligt inser att han har slösat bort sitt liv och missat sina chanser. Per Myrberg spelar den hypokondriske professorn som drar sig undan med skrivande och läsande för att upprätthålla sitt pompösa självbedrägeri.
Annars lägger Hellwig stor vikt vid de två unga kvinnorna och deras relation – till varandra och till männen. Sonja spelas av Julia Dufvenius som ger en skarp tolkning av en ung kvinna som ännu tror på kärleken. Hon har klar blick för vad det är att vara dotter till en professor. Elin Klinga spelar professorns unga, vackra, letargiska och rätt korkade hustru Jelena. Hon är egentligen inget hot mot vare sig Vanja eller Sonja. Klinga spelar med ett allvar och en ironisk distans till sin roll som inte självklart visar vart Jelena är på väg. Örjan Ramberg är lysande som den vodkapimplande fattigläkaren Astrov. Han leds vid sitt arbete och lever egentligen bara för att plantera träd på sina ägor för att framtidens människor skall bli lyckligare – om hundra eller två hundra år. Han är medveten om Sonjas kärlek, men han åtrår Julia.
Bland birollernas exakta porträtt finns Vanjas mor som spelas elegant av Kristina Adolphson, den ruinerade och luspanke f.d. godsägaren ”Våfflan” spelad av Rolf Skoglund som bara finns på godset och Gunnel Lindblom som den allseende gamla barnjungfrun och amman. Hon står vid sidan av och stöttar subtilt när det verkligen behövs.
”Onkel Vanja” har en närmast provocerande lågmäldhet, som om tystnaden bådar att inget mer finns att säga. Scenen känns ibland ödslig som livet självt. Här finns begär, svartsjuka, hat, kärlek och den otillfredsställda längtan efter lycka, utan att riktigit gripa tag. Personerna möts som i vakuum – i en ekande tom tillvaro. Det är för sent för alla på godset, det finns inget komiskt i den här uppsättningen – trots en del skratt från publiken.

Utlagd 2008-10-20