Översättning: Ulf Peter Hallberg
Regi och dramatisering: Staffan Valdemar Holm
Scenografi och kostym: Bente Lykke Møller
Musik: CocoRosie
Skådespelare: Jonas Malmsjö, Stina Ekblad, Örjan Ramberg, Magnus Ehrner, Erik Ehn, Rebecka Hemse, Robin Stegmar, Börje Ahlstedt, Tomas Pontén
Spelas t.o.m. 31 maj, samt 15–26 juli. Speltid: ca 3 tim. 10 min.

Staffan Valdemar Holm avslutar sig chefstid på Dramaten med en sevärd nytolkning av Shakespeares tragedi ”Hamlet”. Holm har flyttat om i texten, tagit bort och lagt till, bl.a. repliker från Strindbergs dramer, från Ibsens ”Peer Gynt” och från Ingmar Bergmans film ”Fanny och Alexander”.
Handlingen är emellertid den vanliga: Den gamle kungen är död och prins Hamlet, är rasande: hans mor drottning Gertrud har gift om sig med sin svåger, Claudius, som övertagit kungatronen. När faderns vålnad dyker upp och avslöjar att Claudius mördat honom slår Hamlets raseri över i mordisk hämndlystnad. För att få tillfälle till hämnd låtsas Hamlet galen. Det spelade vansinnet drabbar flickvännen Ofelia. När Hamlet ”råkar” döda Ofelias far, Polonius, är det bara för mycket – hon dränker sig. När Ofelias bror Laertes vill hämnas sin far och syster kommer den slutliga uppgörelsen. Hamlet och Laertes dör liksom Claudius och Gertrud. Kvar på scenen är Hamlets kompis Horatio som lever för att kunna berätta.
Tragedin om Hamlet förvandlas lätt till en såpa som handlar om precis allting: krig och fred, politik och makt, familj och samhälle, kärleksliv och vänner, hat och hämnd, förnuft och vansinne, äkthet och förställning. Staffan Valdemar Holm duckar undan den värsta såparisken genom att intellektualisera Hamlet, men varför Hamlet blir en fanatisk hämnare är svårt att få grepp om. Att han tror på sin faders vålnad skulle knappast stå sig vid en rättegång.
Jonas Malmsjö gör titelrollen med både djup och en märkligt påtaglig ytlighet. Malmsjö spelar Hamlet mer mänskligt än manligt, vilket ger hans outsläckliga hämndbegär en obehaglig pejling på vår egen nutid. Relationen mellan Hamlet och Ofelia är svår att få grepp om. Rebecka Hemse är mycket bra som Ofelia och blir på sätt och vis dramats huvudperson. Hon är hudlös som ett fjortonårigt självföraktande brats från Stureplan som dricker champagne direkt ur flaskan. Kärleken till Hamlet är ett avslutat kapitel och hennes självmord blir den logiska konsekvensen av hennes liv.
Örjan Ramberg gör sin kung Claudius tydlig och enkel: en man som njuter av sin maktposition. Som han faktiskt inte gör så mycket av. Han är litet oengagerad i allt annat än i sin misstänksamhet mot Hamlet. Stina Ekblads Gertrud är en uttråkad lyxhustru som inget har att göra än att ägna tid åt att försöka få tillfälle att tillfredsställa sin man. De har problem med kärlekslivet. Så fort de skall till – och det skall de ofta – blir de störda av hovmän som vill det ena eller det andra. Att Claudius är en spegling av sin bror, den döde kungen, markeras av att när Ramberg uppträder som Vålnaden tar han bara av sig sina tonade pilotglasögon.
Tomas Pontén och Börje Ahlstedt gör vardera sju roller. De traskar in och ut på scenen som Guildenstern och Rosencrantz, som dödgrävare, som sjömän, som de gästande skådespelarna. Deras entréer och sortier blir till magnifik teater – som livet ungefär.
”Hamlet” har fått en utsökt minimalistiskt elegant scenografi med åtta soffor utefter väggarna och en gammal varuautomat laddad med burkar med Carlsberg. Fonden består av en målning med den mytiska historien om hur Dannebrogen blev en Guds gåva till danskarna och i taket hänger en rödvit fanborg. Till detta kommer också Ulf Peter Hallbergs följsamma nyöversättning och musiken av systraduon CocoRosie med den ständigt återkommande balladraden: ”life is like a rollercoaster”.
Staffan Valdemar Holms "Hamlet" på Dramaten är både lättillgänglig och ett drama med svindlande djup. .

Utlagd 2008-03-17