Pjäs: Obesvarad kärlek
Författare: Stephen Temperley
Översättning och regi: Adde Malmberg
Kostym: Lars Åke Wilhelmsson
Skådespelare: Babben Larsson, Loa Falkman
Spelas t.o.m. 18 april. Speltid: 2 tim. 20 min. min.

Den amerikanska sångerskan Florence Foster Jenkins (1868–1944) platsar mer än väl bredvid operadivor som Maria Callas, Rosa Ponsella och Birgit Nilsson. Hon var deras like när det gällde att fylla salongerna. Vad som var speciellt med Foster Jenkins var hennes totala avsaknad av musikalitet och sångförmåga. Det fanns inte en aria hon inte kunde förvandla till oigenkännlighet, men med en avsevärd förmögenhet kunde hon både ge konserter och ge ut grammofonskivor – som sålde förvånande bra.
Hon brukade ackompanjeras av pianisten Cosmé McMoon som också är berättaren i pjäsen ”Obesvarad kärlek”. I tillbakablickar berättar han om sitt mångåriga samarbete med Foster Jenkins. Den obesvarade kärleken är förstås den som sångerskan hyste till musiken. Men den är inte olycklig eftersom hon själv var helt övertygad om sin sångliga storhet. Hon hörde aldrig, eller förträngde, skratten och uppfattade bara applåderna. Att hon under konserterna bytte scenkläder mellan varje nummer var bara helt i hennes oemotståndliga stil. Här har Lars Åke Wilhelmsson tagit ut svängarna ordentligt när han återskapat sångerskans fantasifulla och uppseendeväckande kreationer.
Loa Falkman gör Cosmé McMoon som har ett minst sagt ambivalent förhållande till sin arbetsgivare. Han ser henne ömsom som galen ömsom som ett geni. Babben Larsson gör den tacksamma – och närmast omöjliga – rollen som Foster Jenkins. Babben och Falkman är det perfekta paret för den här föreställningen: båda är starka scenpersonligheter som balanserar varandra med exakt timing och respekt för sina rollfigurer.
För en sångare är det är inte lätt att sjunga falskt så det låter troligt. Babben visar sin skicklighet och musikalitet genom att pricka samma falska ton gång på gång. Utan att spela över får hon publiken att känna sympati för Foster Jenkins och röras av hennes oförmåga och hennes orubbliga tro på sin egen sångkonst.
Loa Falkman har det möjligen litet enklare som Cosmé McMoon att låta sitt spel på flygeln följa sångerskans hisnande röstekvilibristik. När det blir för mycket vänder han sig rakt ut mot publiken och berättar om sina egna känslor inför vad han hör. Dessutom är Falkman en utomordentlig skådespelare som här får utrymme för de små och nästan omärkliga – men talande – gesterna. Falkman lotsar försiktigt in publiken i McMoons egna havererade konstnärsdrömmar med sånger ingen vill sjunga och musiken som aldrig blir skriven. Han är en tragisk figur.
Under första akten undrar man ibland hur den här historien skall föras till ett lyckligt slut. Men andra akten är formidabel. Då berättas om Florence Foster Jenkins sista framträdande vid en kaotisk konsert i Carnegie Hall i New York i oktober 1944 en månad före hennes död. Då gick det knappt att ta sig fram till konserthuset – tusentals köande fick vända och biljetterna såldes på svarta börsen för ofattbara pengar. Under konserten förde publiken ett obeskrivligt oväsen som dränkte både skratt och applåder.
”Obesvarad kärlek” är en underhållande historia om kärlek och den berättas med charmig värme. Ännu en succé på Intiman.

Florence Foster Jenkins var ohotad i sin speciella genre av sång tills dess Elva Ruby Connes (1907–97), dvs. Mrs Miller, kom på 1960-talet med sina udda tolkningar av hitlåtar. Också hon sjöng falskt, i en egen takt och använde sig flitigt av vibrato. Om hon glömde bort texten, vilket var ofta förekommande, började hon istället nynna eller vissla.
För den som vill höra mer av Florence Foster Jenkins speciella sångkonst finns tre CD-album med henne: The Muse Surmounted: Florence Foster Jenkins and Eleven of Her Rivals (Homophone Records), The Glory (????) of the Human Voice (RCA Victor) och Murder on the High C's (Naxos Records).

Utlagd den 2008-01-19