Mord i sommarantten

Med Maria Lang på nattlig mordvandring i Nora

En torsdagskväll kl. 23 är Nora alldeles tyst och öde. Stadshotellets bar är stängd – inte ens en kopp kaffe går det att uppbringa. Staden är oförberedd på de ruskiga händelser som kommer att utspelas. Inom bara en timme har fyra mord och två mordförsök skett. På det nyss så öde Stadshotellet mördas skolans rektor, vid Norasjön en hittas ung kvinna knivskuren till döds – i sina händer håller hon en bukett liljekonvaljer.
Allt medan vi – en grupp nyfikna turister – på avstånd följer när kriminalkommissarie Christer Wijk och deckarförfattaren Almi Graan, som en alldeles bildlik Maria Lang, går runt mellan stadens olika ödesdigra adresser. Vi är mördaren i hälarna – men hela tiden litet efter. Kvällens upplösning sker följdriktigt på kyrkogården. Det är skådespelare från Nora Amatörteatersällskap som spelar upp ”Nattlig mordvandring” med scener ur fem av Maria Langs deckare bl.a. ”Vår sång blir stum” och ”Kung Liljekonvalje av dungen”.
Maria Lang, pseudonym för Dagmar Lange (1914–1991), skrev ofattbara 43 deckare och fyra ungdomsdeckare, många med motiv från den lilla staden Skoga – Noras tvillingstad. Nora har mycket påpassligt tagit fasta på Maria Langs författarskap och hedrat henne med staty vid Norasjön och en liten gatstump – Maria Langs gränd.
Efter sin pensionering bodde Maria Lang i Nora och promenerade gärna runt ensam i staden nattetid för att få inspiration till nya mordiska anslag mot de småborgerliga miljöer som krackelerar under trycket av starka känslor och erotiska hemligheter som döljs under en sval och kontrollerad yta. Eller också gav hon sig ut på sjön i en motorbåt utan att kontrollera hur mycket bensin hon hade i tanken. Hon blev alltså regelbundet sittande mitt ute på Norasjön ropande på hjälp. Och eftersom Noraborna tydligen inte är så mordiskt lagda som författarinnan vill få oss att tro, lyckades hon alltid få hjälp att komma iland.
Mordvandringar i Maria Langs fotspår arrangeras under juli, augusti och september.

Almi Graan (eller om det var Maria Lang, eller om de är en och samma) var gruppens ledare...

... tillsammans med den evige Christer Wijk ...