Joel Wästberg
Norrbotten NEO/Piteå Kammaropera

Spelas t.o.m. 21 augusti. Speltid ca 2 tim 30 min.

Kultur är inte alltid konst,        men konst är alltid kultur,         SÅ KALLAD konst är aldrig Konst,
men SÅ KALLAD kultur är alltid kultur.

Ur Näsflöjtens prolog

Årets musikteater på Vadstena slott är den nyskrivna ”kulturpolitiska” operetten ”Näsflöjten”. Kulturpolitik är väl inte något vanligt ämne för en opera, men ”Näsflöjtens” skapare, kompositören Fredrik Österling och librettisten Magnus Lindman, har varit med länge nog för att veta hur snårig kulturbyråkratin är. De har skapat en sorts nyckelopera där kulturelitens fraser inte parodieras utan de politiskt korrekta flosklerna är hämtade direkt ur årets kulturutredning och andra autentiska kulturtexter. För att få in det rätta tonfallet har Österling och Lindman också pryat hos kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth.
Handlingen är det inte mycket bevänt med: den nytillträdde kulturministern kommer till sitt departement och träffar sina medarbetare och företrädare för kulturutövarna som regissörer, dramaturger, diverse kulturbidragstagare och byråkrater. Och precis som i levande livet saknas publiken – kulturkonsumenterna – när kulturstrategerna drar upp riktlinjerna för kulturpolitiken.
Ministern märker snart nog att Sverige är en kulturell öken där Kulturen sitter i husarrest under kulturdepartementets bevakning. När så Kulturen kan smita och hamnar i klorna på landets största tidning, ”Vishetens Tempel” (VT), nosar snart paniken kulturdepartementet i hälarna.
Kulturministern sjungs av Ulrika Tenstam som låter sin roll utvecklas från att ha varit osäker och lättmanipulerad till allt större och allt säkrare maktutövning, men hon är fortfarande lika kulturellt obevandrad. Statssekreterare Stasi, som avverkat fyra kulturministrar, vet hur psalmerna går och tvekar inte att köra över ministern i policyfrågor. Stasi sjungs väl och uttrycksfullt av Maria Matyazova. En mångkulturkulturkulturfestival i Arjeplog får henne att brista ut i arian ”Varför gör man inte all kultur i Stockholm” som slutar med publikens allsång. Ministerns pressekreterare görs av den välsjungande barytonen Tor Lind. Det är f.ö. en opera helt utan hjältetenorer, i stället finns tre barytoner – Tor Lind, Andreas Olsson och Carl Ackerfeldt, som delar på utrymmet. Frida Jansson gör inte mindre än nio olika roller, bland dem en av talskrivarna, en grupp som på sätt och vis håller ihop intrigen. Mest utrymme för överspel får hon som den magnifikt korkade programledaren i TV, Bella. Ett lysande lustmord på vad som dagligen och stundligen kan ses i den ena TV-kanalen efter den andra.
Underhållande är också VTs kritiker Zeke Bupp (Carl Ackerfeldt) och den nyliberale kulturredaktören Gür (Andreas E. Olsson) som sjunger katalogarian ur Mozarts ”Don Juan”, men med ny och aktuellare text: här handlar det inte om älskarinnor utan om institutioner med stora statliga bidrag som t.ex. Dramaten och Operan. Gür avslutar med att Kulturen måste klara sig utan några bidrag alls: ”Låt allt statligt bli privat!”
”Näsflöjten” får mycket av sin energi från Stina Anckers utmärkt säkra regi och av Petter Sundkvists energiska ledning av den lilla orkestern och välljudande.
Även om inte så många kulturbyråkrater, kulturarbetare eller journalister vill känna igen sig i satiren så biter det till ibland. Nog kommer det i fortsättningen att vara svårt att ta fler kulturfestivaler på fullaste allvar.

”Näsflöjten” är Vadstena-Akademiens 32:a beställningsverk och samproduceras med Piteå Kammaropera. Den kommer att gå ut på Europaturné med start i engelska Bury S:t Edmunds i oktober.

Utlagd 2009-08-13