Kostym: Camilla Thulin
Ljus: Linus Fellbom
Kapellmästare: Joakim Hallin
Medverkande: Tommy Körberg, Helen Sjöholm, Jan Malmsjö, Michael Segerström, Christopher Wollter, Monica Nielsen, Anna-Lena Hemström, Henrik Dorsin, Ewa Roos, Fredrik Lexfors m.fl.
Oscars orkester
Spelas t.o.m. 4 april 2009. Speltid ca 3 tim.

För fjärde gången står de på Oscars scen – den bisarre professor Henry Higgins, Eliza Doolittle, som säljer skruttiga blommor, och hennes late far, den individuellt strejkande sopåkaren, Alfred Dolittle. Allt är som vanligt: professorns tofflor, Elizas otydliga vokaler, Alfred Doolittles besvär med moralen och giftermålet.
Det handlar alltså om fonetikprofessorn Henry Higgins som dels har en något förvriden självbild dels är hemma i fonetikens mest snåriga utkanter. Han är arrogant, självbelåten och socialt handikappad. Man kan både skratta åt Higgins och ömka honom. Higgins slår vad med sin kompis överste Pickering om att han kan göra den smarta, men obildade, Eliza Doolittle till en vältalande kvinna som kan föra sig i den allra finaste societeten.
Redan från första scenen – där Higgins möter och förolämpar sin blivande elev – dominerar Tommy Körberg spelet. Både som sångare och som skådespelare är han övertygande, särskilt när han låter sin koleriska ilska explodera. Higgins vill verkligen vinna sitt vad med Pickering, men frågan är om han någonsin förstår att han blivit kär i Eliza.
Michael Segerström spelar en lätt ironisk överste Pickering som raskt blir Elizas beskyddare mot Higgins utbrott. Han rör sig med en stel värdighet som om han kände sig obekväm och oklädd utan sin uniform. Jan Malmsjö är skön som levnadskonstnären och sopåkaren Alfred Doolittle. Hans motto – att allt fixar sig med en gnutta flax – kan till slut inte rädda honom från det borgerliga livet. En av föreställningens musikaliska höjdpunkter är när Doolittle bara har några timmar på sig att leva ut – sedan stundar bröllopet. Då dansar och sjunger Malmsjö nästan som i fornstora dar, assisterad av ensemblen och sina tröga kompisar Harry (Henrik Dorsin) och Jamie (Fredrik Lexfors). Underbar är Henrik Dorsin när han i sin andra roll, som den malligt fånige Zoltan Karpathy, gör en ekvilibristisk utläggning om världens språk, avbruten ett par gånger av spontana – och välförtjänta – applåder.
Elizas svagt begåvade friare Freddy spelas av musikalrutinerade Christopher Wollter som ger sitt paradnummer ”I dina kvarter” en närmast existentiell prägel. Också de två kvinnor som stöttar Eliza när det krisar till sig, Higgins hushållerska fru Pearce (Anna-Lena Hemström) och hans mor (Monica Nielsen), gör små miniporträtt av empati, men de är inte alltid förlåtande mot professorn. Särskilt Anna-Lena Hemström kan vara nog så amper mot professorn när hon blir upprörd – vilket hon har anledning till då och då.
Föreställningens centrum är Helen Sjöholm i rollen som Eliza Doolittle. Hennes utstrålning, scennärvaro och sång är tillräckligt stark för att störa Körbergs fähund till professor, särskilt när hon fått nog av hans dressyr. Problemet kan vara att Eliza inte alltid blir den vackra och läckra svan som pjäsen kräver, men Sjöholm är magnifik i balscenen som både är hennes examensprov och den utlösande faktorn till brytningen med Higgins. Men allt ordnar sig – som det måste.
Oscars uppsättning av ”My Fair Lady” är så bra som man har anledning att förvänta sig: ensemblen är övertygande och texten är delvis anpassad till vår tid. Lägg så till Camilla Thulins genomarbetade dräkter och Linus Fellboms ljussättning så är det inte konstigt att regissören Tomas Alfredson har fått liv i den gamla och rätt slitna historien genom att göra en rätt konventionell uppsättning. Ett särskilt plus också för det eleganta och informationstäta programmet.
”My Fair Lady” har redan sålt lysande och det ärbara att gratulera Vicky von der Lancken till ännu en succé på Oscars.

Utlagd 2008-09-14