Kapellmästare: Rimma Gotskosik
Musiker: Jan Bergman, Zinaida Oganova Larsson
Sångare: Eva Svärd Mannerstedt, Ulric Björklund, Per Håkan Precht, Alla Luks, Mattias Nilsson, Karin Skoog, Lars Fager, Robert Gherman
Dansare: Annika Listén, Susi Sulocki Kempe, Peder Lewin, Eva Norberg, Emelie Lindqvist Chenon
Spelas t.o.m. 29 december 2009 och från januari 2010. Speltid: ca 2 tim. 30 min.

Operett kan det vara något i dagens teaterkultur när var och varannan pjäs handlar om medelklassens och medelålderns livsångest och när Shakespearepjäser oftast utspelas i nutiden?
Jovisst. För den som vill ha några timmars förströelse utan andra ambitioner är att vara just förströelse så kan Stockholms Operettensembles jubileumsföreställning ”Minnenas kavalkad” vara precis lagom. Den spelas på Boulevardteatern i Stockholm och är en mix av sång, musik och dans från bl.a. ”Grevinnan Mariza”, ”Csárdásfurstinnan”, ”Fågelhandlaren”, ”Glada änkan” ”Zigenarbaronen” och avslutas med cancan ur Offenbachs ”Orpheus i underjorden” .
Sångarna Eva Svärd Mannerstedt, Ulric Björklund, Per Håkan Precht, Alla Luks, Mattias Nilsson, Karin Skoog, Lars Fager, Robert Gherman håller skönsången vid liv. De har varit med förr och har det rätta onaturliga operettonfallet i sång och spel. Viktiga för föreställningen är dansarna Annika Listén, Susi Sulocki Kempe, Peder Lewin, Eva Norberg, Emelie Lindqvist Chenon. Dessutom får artisterna möjlighet att visa upp en rad vackra kreationer både på kvinnor och män.
Operetter utspelas ofta och gärna i något centraleuropeiskt land före det förra sekelskiftet i en ”lycklig tid” där överklassens baler avlöste varandra och handlingen ofta rör sig kring bröllopsbesvär där de älskande får varandra efter några lättsamma intriger.
Förvånande är att operetten tycks fått en reentré också på de etablerade institutionsteatrarna med hög kulturell svansföring: GöteborgsOperan, Malmö musikteater, Operan i Stockholm och Folkoperan har spelat eller planerar att spela just operetter. Att Folkoperans uppsättning av ”Glada änkan” var en feministisk plakatopera, signerad Suzanne Osten, som inte hade så mycket med operetten ”Glada änkan” att göra, men att bara ta den som stomme för en föresällning var litet spännande.
Nå, Stockholms operettensemble struntar i alla ironiska vinklingar: de tar operetten på allvar.
Det här är underhållning och inget annat, här är en myckenhet av tomma poser, onaturliga dialoger, överdådiga kostymer och dräkter och välsång. Och det är precis vad publiken väntar sig och är nöjd med. Med all rätt, för ensemblen gör precis vad den skall och gör det bra, t.o.m. tempot är raskt och distinkt, vilket den suveräna kapellmästaren Rimma Gotskosik och hennes musikanter har stor del i.

Utlagd 2009-11-02