Översättning: Göran O Eriksson
Regi och bearbetning: Leif Stinnerbom
Scenografi: Bo Jonzon
Kostym: Inger Hallström Stinnerbom
Musik: Magnus Stinnerbom
Koreografi: Jimmy Meurling
Medverkande: Jakob Hultcrantz Hansson, Hanna Kulle, Andreas Ottomar Nilsson, Ida Steén, Björn Söderbäck, Per Sörberg, Rune Temte, Åsa Widéen, Claes Åström, Peter Eriksson, Dag-Finn Tutturen, Anna-Lena Efverman, Lydia Flores Garcia

Spelas t.o.m. 5 september. Speltid ca 3 tim.

Västanå teaters uppsättning av William Shakespeares sagospel ”En midsommarnattsdröm” är en underhållande och mycket sevärd föreställning med dagens allvar förbyts till nattens ohejdat sinnliga och erotiska drömmar. Lägg så till utmärkta prestationer av skådespelarna som agerar i samklang med musik, koreografi, scenografi och dräkter och man har en föreställning som fyller Berättarladan.
Regissören Leif Stinnerbom har förlagt handlingen till svenskt 1000-tal i brytningen mellan hedendom och kristendom. Den kristne kung Olof skall gifta sig med sköldmön Hervor med biskop Sigfrids välsignelse, dessutom vill den unga Kristina gifta sig med Ulf Väring och inte med Sigurd Svarte, som hennes far, biskopen, bestämt. Hennes väninna Ingegerd vill ha Sigurd Svarte, men han är bara tänd på Kristina. Ingen ovanlig intrig för en komedi om kärlek. På natten rymmer Kristina och Ulf ut i skogen förföljda av Sigurd som i sin tur är jagad av den kärlekskranka Ingegerd. Till skogen kommer också ett gäng hantverkare från byn – utstyrda som clowner – för att repetera pjäsen ”Kämpen Grimborg och stolt jungfrus tragiska kärlek” som de skall uppföra på Olof och Hervors bröllop. Skogens invånare har egna problem: härskaren Frej och hans drottning Freja är osams. Och människorna dras in i deras konflikt.
I skogen finns också den beskäftigt hjälpsamme Puke, en blandning av Shakespeares Puck och asaguden Loke. Roat och litet förbryllat betraktar han människornas konstiga sätt att hantera sin kärlek. Han tror att han kan ordna kärleken genom att droppa litet magisk blomsaft i en sovandes ögon. Blomsaften har effekten att den sovande blir förälskad i den förste han eller hon får syn på vid uppvaknandet. Fiffigt, men inte särskilt praktiskt eftersom Puke genom ett mindre misstag förblindar fel pojke med kärlek till rätt flicka. Men till slut fixar det sig i ett magnifikt trippelbröllop ty även Olof och Hervor blir bedroppade med Pukes blomsaft.
”En midsommarnattsdröms” glidning mellan dag och natt har många ut- och ingångar. Jakob Hultcrantz Hansson och Hanna Kulle som på dagen är Olof och Hervor återkommer på natten som Frej och hans sura drottning Freja. Hultcrantz Hansson är magnifik som Frej och Hanna Kulle är en reserverad sköldmö medan hon som Freja hämningslöst lever ut sina erotiska drömmar.
I de två felmixade unga paren är Ida Steén en intensivt närvarande Kristina, Åsa Widéens Ingegerd gör vad som helst för litet ömhet medan Ulf Väring (Dagfinn Tuttunen) och Sigurd Svarte (Andreas Ottomar Nilsson) grälar om vem som älskar vem mest.
Skådespelet i skådespelet domineras av Per Sörberg som gör vävaren Botten till en man med en överdriven uppfattning om sin egen förträfflighet som skådis. Botten spelar – till sin egen förtjusning – en viktig roll i grälet mellan Frej och Freja. Puke förvandlar honom till en stridshingst som Freja blir vanvettigt passionerat förälskad i. Inte så konstigt som det låter: hingsten och åsnan har i bildkonsten ofta varit en symbol för omåttlig sexuell lust. Claes Åström är rolig som amatörteaterproducent medan Anna-Lena Efverman och Lydia Flores Garcia drar ner jubel med omedelbar och obetalbar publikkontakt. Clownerna är onekligen mycket roliga, om än litet för länge.
Rune Temtes Puke är en beskäftig tönt som vill så väl men det blir så fel. Det är bara ibland som en glimt i hans ögon röjer ett anarkistiskt sinne.Och Pukes (Pucks) välkända slutmonolog blir dessvärre onödigt rumphuggen.
Stinnerbom har också lagt allvar i pjäsens botten: kristendomen, som dominerar dagen, blir rigid och sexfientlig medan den lössläppta natten blir den nödvändiga motpolen med fri och dåraktig kärlek. Biskop Sigfrid, spelad av Björn Söderbäck med stenansikte, och de fyra clownerna blir motspelare på liv och död. Gycklarna blir till sist nerhuggna på biskopens order.
Magnus Stinnerboms musik med tunga slagverk driver handlingen framåt och Inger Hallström Stinnerboms kostymer förstärker upplevelsen av midsommarnattens magi.
Med Leif Stinnerboms ”En midsommarnattsdröm” har han skapat ett mästerligt teaterbygge i Sunnes Berättarlada vid Rottnerosparken.

Utlagd 2010-06-30