Libretto: Antonio Somma (efter Eugène Scribe)
Svensk text: Erik Lindegren
Regi och kostym: Catarina Gnosspelius
Vid pianot: Alexander Nordwall

Medv: John Haque, Thomas Sepp, Anna Louise Johansson, Johanna Ringarp, Stina Lindberg, Jaakko Kerola, Christian Håkansson
Speltid ca 2 tim. 30 min.

Giuseppe Verdis opera ”Maskeradbalen” som Opera Vega nu spelar på Teater Pero i Stockholm skildrar adelns sammansvärjning och mordet på Gustaf III 1792. Men egentligen handlar operan inte bara om ond bråd död och det politiska spelet utan också om kärlek, svartsjuka och hämnd.
Den lilla fria operagruppen Opera Vega gör Verdis storslagna opera till ett intimt kammarspel med sju sångare, en pianist och en scenografi med enbart sex stolar. Speltiden är dock nästan hellängd: 2 tim. 30 min.
”Maskeradbalen” utspelas under de sista dagarna i Gustaf IIIs liv. Den politiska oppositionen mot den enväldige kungen blir allt tydligare och när en spirande kärlekshistoria mellan kungen och Amelia, hustru till kungens trogne vän, greve Holberg, avslöjas blir greven hatiskt hämndlysten och ansluter sig till en grupp som planerar kungens död. Det slutar, som i verkligheten, med att kungen trotsar alla varningar och beger sig till den ödesdigra operabalen.
”Maskeradbalen” är en lättillgänglig opera: Verdis musik är infallsrik med sällsynt lyster och Erik Lindegrens översättning och bearbetning av librettot från 1958 är oöverträffad i sin klara elegans. Här fokuserar regissören Catarina Gnosspelius lika mycket på kärleksdramat som på de politiska idéerna bakom mordet.
Johan Haque är en utmärkt Gustaf III – teaterkungen som behärskar teaterns alla poser och trick, men som inte riktigt vet var gränsen går mellan människa och mask. Anna Louise Johansson sjunger Amelia med en vacker och intensiv röst som passar utmärkt för rollen. Dramats tredje huvudperson, greve Holberg, gör Thomas Sepp med ett uttrycksfullt kroppsspråk när han går från att vara kungens vän och förtrogne till hämnande sammansvuren.
I övrigt märker man Stina Lindberg som ger sierskan mamsell Ulrika en svart, sorgsen klang. Hon vet att hennes varningar klingar ohörda. Jaakko Kerola och Christian Håkansson är de sammansvurna greve Horn och kapten Anckarström. Båda är utsökt obehagliga som drivande i konspirationen, annars kan man ju tycka att de sammansvurna är ett ganska taffligt gäng. Kungens page Oscar sjungs av Johanna Ringarp med en klar, ung och vacker koloratur.
Med mycket små medel gör Opera Vega en lyckad och sevärd föreställning.

PS. Verdis opera hade premiär 1858, men innan dess tvingades han av censuren i Neapel och Rom att flytta handlingen från ett europeiskt kungamord till ett attentat på en guvernör i Boston. Så småningom återgick man till Verdis ursprungsversion med kungamordet, även om man fortfarande kan uppleva Maskeradbaler som utspelas i Boston. Och Jussi Björling som gjorde huvudrollen i flera Maskeradbaler sjöng i New York den svenska versionen som Gustaf III och i Stockholm sjöng han guvernören. DS

Utlagd den 2011-03-11