Regi: Anne-Lie Kinnunen och Kurt Jacobsson
Scenografi: Ulla Oddsdotter
Koreografi: Susie Sulocki Kempe och Annika Listén
Medverkande: Anne-Lie Kinnunen, Kurt Jacobsson, Alla Luks, Lars Fager, Robert Gherman, Ulrika Precht, Åke Hellberg, Martin Johansson
Dansare: Annika Listén, Susie Sulocki Kempe, Eva Norberg, Peder Lewin
Spelas som matiné t.o.m. 30 december. Speltid ca 2 tim 30 min. 5 min.

Stockholms operettensemble hade det inte lätt med sin uppsättning av ”Grevinnan Mariza” på Boulevardteatern i Stockholm. Först insjuknade den ordinarie grevinnan, därpå ersättaren med två dagar kvar till premiären. Som tur var fanns den eviga Anne-Lie Kinnunen i ensemblen. Hon hade 1980 spelat titelrollen i ensemblens första uppsättning av Kálmáns populära operett från 1924 och sedan samma roll 1991. Hon hade nu tänkt sig att spela en mycket liten roll, men ställde ännu en gång upp som grevinnan med kärleksproblem.
Det blev en föreställning som sken av kärlek: ensemblens kärlek till publiken och till Anne-Lie Kinnunen och Anne-Lies kärlek till publiken och operetten och publikens kärlek till Anne-Lie Kinnunen och operetten som konstform. En fullsatt salong hyllade, med rätta, Kinnunen – och ensemblen i sin helhet.
Operett, kan det vara något i dagens teaterkultur när var och varannan pjäs handlar om existentiell ångest och livskris? Jovisst. Kolla in Emmerich Kálmáns operett ”Grevinna Mariza” på Boulevardteatern i Stockholm och få några timmars förströelse utan andra ambitioner är att vara just förströelse.
Operetten handlar givetvis om kärlekens problem och utspelas i på ett av grevinnan Marizas fjorton slott i Österrike, eller möjligen Ungern. På ett av slotten har den ruinerade greven Tassilo tagit anställning som förvaltare. Bara så där, utan referenser eller något. Nå, grevinnan försöker bli av med påstridiga friare genom att ingå förlovning med en icke-existerande baron Koloman Zsupán, i själva verket en figur ur operetten ”Zigenarbaronen”. Problem uppstår när en namne till den påhittade fästmannen dyker upp på förlovningsfesten. Intrigen kompliceras ytterligare av en svartsjuk argsint friare och av greve Tassilo som blivit förälskad i Mariza. Allt reder givetvis upp sig och de älskande får varandra, liksom f.ö. Tassilos lätt hispiga syster som får baron Zsupán.
Stockholms Operettensemble bjuder på operett utan krusiduller eller samhällsengagemang. Inga ironier om hur otidsenlig och skruvad storyn är, inget om tomma poser och onaturliga dialoger. Här finns överdådiga kostymer och dräkter, glada danser och – framför allt – välsång. Ensemblen gör precis vad publiken väntar sig och gör det bra, efter en något seg första akt blir tempot mer raskt och distinkt, vilket kapellmästaren Rimma Gotskosik har stor del i.

Utlagd 2008-11-10