Libretto: Felice Romani (efter Eugène Scribe)
Regi: Otto Schenk
Dirigent: Claude Schnitzler
Sångare: Alexandra Reinprecht, Dmitry Korchak, Boaz Daniel, Alberto Rinaldi, Elisabeta Marin m.fl.
Wienoperans orkester och kör

När Wiener Staatsoper sätter upp Gaetano Donicettis komiska opera”L'elisir d'amore” (Kärleksdrycken) är det värt en resa. Både för operan själv och för det magnifika operahuset.
”L'elisir d'amore” handlar om den tafflige och fattige Nemorino som älskar den vackra, men ombytliga, Adina. Nemorino får höra sagan om Tristan och Isolde som blir handlöst förälskade tack vare en trolldryck. Värt att pröva, tycker Nemorino. Och se, lägligt nog kommer charlatanen ”doktor” Dulcamara och försäljer patentmediciner och ligament som är bra mot allt – från sockersjuka till vägglöss – och givetvis har han också den mest formidabla kärleksdryck. Den behöver verkligen Nemorino eftersom Adina blir alltmer intensivt uppvaktad av sergeanten Belcore och hon är inte ovillig.
Eftersom det bara är billigt rödvin i de flaskor ”doktorn” säljer som kärlekselexir blir snart Nemorino väldigt kaxig och när byns tjejer svärmar kring honom blir han övertygad om sin oemotståndlighet. Adina, som tror att hennes friare överger henne, blir svartsjuk. Men så avslöjas vad tjejerna vet och vad de egentligen är intresserade av. Nemorino har fått ärva en massa pengar. Till slut får Nemorino i alla fall sin Adina och sergeanten Belcore ser chansen till nya erövringar på en ny förläggningsort. Det är alldeles förtjusande.
Donizettis ursprungligt bonniga bymiljö från 1832 har fått vara kvar i Wiener Staatsopers några år gamla uppsättning. Och det fungerar.
Adina, som har förläst sig på sagan om Tristan och Isolde, sjungs av Alexandra Reinprecht, med en snabb och skön koloratur. Reinprechts lätt ironiska spel antyder att Adina nog kommer att längta bort från den här hålan när hon inte längre står ut med Nemorino. Dmitry Korchak är lysande som tönten Nemorino i den välkända arian ”Una furtiva lagrima” (En förstulen tår) då han säger att han skulle kunna ge sitt liv för att trösta Adina. Fast hon behöver inte tröstas utan snarare tas bort till ett annat liv.
Boaz Daniel som sergeanten Belcore dominerar scenen när han kommer in i spetsen för sin föga krigiska tropp. Dessutom är han slemmigt listig när han lockar Nemorino att ta värvning för att som soldat få se världen. Nemorino som behöver pengar till ännu en dos av Dulcamaras kärleksdekokt låter lura sig, men räddas av Adina, som äntligen förstår vem hon älskar.
Alberto Rinaldi som den inte helt ärlige och sluge doktor Dulcamara tar poäng genom att spela över så att han framstår smartare än vad han är. Elisabeta Marin gör det bästa av sin lilla, men betydelsefulla, roll som Adina väninna, den försiktiga Gianetta.
Bara för nöjet att låta sig roas på Wiener Staatsoper av en charmig bel canto-opera med idel utmärkta sångare är ”L'elisir d'amore” (Kärleksdrycken) värd ett besök. Wien är värd ett besök bara för sin egen skull. förlorad.

Utlagd 2009-01-09