Dramatisering: Alexander Mørk-Eidem
Översättning från norska: Malin Lagerlöf
Regi: Daniel Lind Lagerlöf
Scenografi och kostym: Charles Koroly
Mask: Johanna Ruben
Musik: Matti Bye
Medverkande: Albin Flinkas, Joel Spira, Camilla Fredén, Samuel Fröler, Lars Göran Persson, Maria Hydén, Francoise Joyce, Hanna Malmberg, Victor Molino, Robert Panzenböck, Mats Qviström, Eva Stenson, Alexander Stocks, Anna Ståhl, Dan Turdén
Från åtta år
Spelas t.o.m. 28 februari 2010. Speltid: ca 2 tim. 30 min.

Astrid Lindgrens roman ”Bröderna Lejonhjärta” från 1974, är en mångbottnad och känsloladdad berättelse om brödrakärlek och om modet att besegra sin rädsla och ångest, förpackat till en saga om den eviga striden mellan det goda och det onda.
I Stockholms stadsteaters stora och påkostade familjeföreställning av ”Bröderna Lejonhjärta” har Astrid Lindgrens text dramatiserats av Alexander Mørk-Eidem och regisserats av Daniel Lind Lagerlöf. Huvudpersonen, lillebror Karl Lejon, Skorpan kallad, är dödssjuk. Storebror Jonatan tröstar honom med att berätta om Nangijala, ett paradisiskt land bortom döden, där körsbärsträden alltid blommar. I en eldsvåda räddar Jonatan sin bror men omkommer själv. Skorpan längtar efter sin bror och när han dör möts de i Körsbärsdalen i Nangijala som hotas av den onde härskaren Tengil och hans hjärntvättade armé. För att rädda sin dal blir de frihetskämparna Lejonhjärta. Det här är på lägereldarnas och sagornas tid.
Körsbärsdalen är en bisarr och drömlik värld befolkad av egendomliga figurer och sjungande träd. I Törnrosdalen, där ondskan fått fäste, dansar vargar och Tengils robotarmé stampar fram utan en enda tanke bakom rustningarnas masker. I Nangijala råder sagans egen logik och handling.
Albin Flinkas som Skorpan i randig pyjamas är sjukt blek, nyfiken och rädd, mycket rädd, men han drivs också av ett starkt rättvisepatos som får honom att övervinna sin rädsla. Både inför fienden och inför döden. Flinkas gör Skorpan värd att älska för hans mod och ångest. Joel Spira gör en rätt stöddig storebror, en sådan som alla småbröder kan se upp till, beundra och alltid lita på. Också när han ger sig av för att frihetskampen fordrar det. Honom kan man kan ty sig till när sista striden står för dörren.
Där, i Körsbärsdalen, finns den lokala motståndsledaren Sofia (Eva Stenson), som håller kontakt med motståndsrörelsen i Törnrosdalen med sina brevduvor. I Körsbärsdalen finns också den skarpögde bågskytten Hubert (Lars Göran Person) och den fryntlige värdshusvärden Jossi (Mats Qviström). Mest vardagsmod och civilkurage visar Mattias (Samuel Fröler) som trots Tengilsoldaternas övervåld vågar visa att han bryr sig.
Charles Koroly har byggt en fantastisk visuell scenografi som ansluter till vår egen tids snabba bildflöden. Han fyller scenen med små lådhus som skjuts fram och tillbaka, ett vattenfall, brinnande ringar och Katla den eldsprutande draken, omvälvd av rök. Den politiska kampen mot Tengil förs i ett formspråk som känns igen från dataanimerade actionfilmer. Bakom och vid sidan av spelplatsen bryts teaterillusionen med synligt teatermaskineri med ljusrigg, rekvisita, stegar och bryggor. Här svischar leksakshelikoptrar, förklädda till brevduvor, ut över salongen. Skickligt manövrerade av den frackklädde Tom Leijon. Matti Byes musik är perfekt avpassad till scenografin och förstärker handlingen när det behövs.
”Bröderna Lejonhjärta” är en underhållande pjäs där musik och ljuseffekter spelar en stor spänningsskapande roll, men de verkligt svåra och existentiella frågorna saknas. Lindgrens roman är på fullaste allvar, men här har det allvarliga slätats ut till nästan bara underhållning.
I sista scenen är Skorpan ensam i sin säng. Har storebror Jonatan överhuvudtaget funnits, eller var han en fantasifigur bland alla andra som hjälpte Skorpan att lindra den ångest han känner inför det slut han – och vi – vet måste komma? Det känns litet som om Astrid Lindgrens allvar försvunnit för att göra en riktig familjeföreställning som passar alla. Och den är sevärd.

Utlagd 2009-11-25