Författare: Anne Charlotte Leffler
Regi: Sara Giese
Scenografi: Sven Haraldsson
Kostym: Lena Lindgren
Skådespelare: Maria Sundbom, Lars Bringås, Elisabet Carlsson, Ralph Carlsson, Jonas Hellman Driessen, Lindy Larsson, Ann Petrén, Lotta Östlin Stenshäll, Carl Johan Karlson
Spelas t.o.m. 8 maj. Speltid: 1 tim. 40 min. utan paus.

Stockholms stadsteaters projekt ”Modärna kvinnor” har nu kommit till Anne Charlotte Lefflers pjäs ”Skådespelerskan”. Den hade urpremiär på Dramaten 1873 och var då minst lika uppskattad som Strindbergs pjäser. Nu har den landat på Stockholms stadsteaters lilla scen.
Handlingen är enkel: Det är juletid och snön faller när Helge har tagit med sig sin blivande hustru, den firade skådespelerskan Ester, hem till sin lantligt borgerliga familj. Det skär sig givetvis snabbt mellan den charmigt koketta och exalterade och litet för hårt sminkade Ester med melodramatiska utspel och Helges mor fru Stålberg och hans syster Elin. Ester vill inte bara ha både kärlek och sex utan också behålla och utveckla sitt yrke. Där är den verkliga konflikten: Den blivande makens bindande krav och Esters längtan till scenkonsten och dess frihet. Här blir tvånget att den gifta kvinnan skall leva på mannens villkor och ge upp tidigare intressen förödande och förkvävande.
Maria Sundbom njuter uppenbarligen av att vara Ester vars uppdykande på landet innebär en total revolution i den borgerliga familjen. Ester avslöjar – medvetet eller omedvetet – familjens hämningar och fördomar och plockar komiska poäng på sin fredighet mot familjens mer tillknäppta livsstil. I mycket är ”Skådespelerskan” självspelande i avslöjandet av borgerliga fånigheter, tydligast exponerat av Ann Petréns fru Stålberg och Elisabet Carlssons Elin som nästan får orgasm av att läsa dåtidens mycket oskyldiga, kärleksnoveller. Alla dras in i Esters strålkrets. Det gäller givetvis hennes fästman den rätt omedvetne Helge, skickligt spelad av Jonas Hellman Driessen liksom också patron Stålberg själv (Ralph Carlsson) och Elins fästman Sven (Lindy Larsson). Bra är också Lotta Östlin Stenshäll som Agda som ser mer och vet mer än hon borde.
Att alla är kläder är stort storrutiga ger en märklig dimension åt denna sevärda bagatell från hyckleriets, dubbelmoralens och den frustrerande och förträngda sexualitetens 1880-tal. rrar under buller och bång. Och det går lika oundvikligt utför för dagens lyxfnask som 1850-talets kokotter.

Utlagd 2008-04-29