Bearbetning: Lennie Norman och Claes Malmberg
Regi: Lena Koppel
Scenografi och kostym: Folke Strömbäck
Medverkande: Claes Malmberg, Ulla Skoog, Ola Forssmed, Stefan Ljungqvist, Ulf Dohlsten, Dag Malmberg, Jill Ung, Karolina Engelbrektsson
Speltid ca 2 tim. 15 min.

”Ladykillers” som i somras, 2012, spelades på Gunnebo slott, i Mölndal är en scenversion av filmen från 1995 med Alec Guinness och Peter Sellers.
Det handlar om den fantasifulla och lätt virriga änkan fru Wilberforce som en dag hyr ut ett rum till en stråkkvintett som leds av professor Marcus. Han påstår att de behöver en plats för sina repetitioner, men egentligen är de skurkar som planerar ett lönsamt värdetransportrån. Medan grammofonen spelar Boccerinis stråkkvartett och tågen dundrar förbi tätt intill fru Wilberforces hus utvecklar professor Marcus sin ”plan” värdig Jönssonligsns Sickan och minst lika smart. Och en gång i kvarten knackar fru Wilberforce på för att bjuda ”musikerna” på te. När skurkarna väl har fått tag i kosingen kollapsar professor Marcus´ plan på grund av den beskäftiga Fru Wilberforce.
På scenen står en kompetent ensemble som i början har svårt att få upp tempot när allt måste göras fem gånger, eftersom varje bov ska ha sin uppmärksamhet – men en bit in i föreställningen lossnar det och intrigen skjuter fart. Som den främste av de rätt korkade rånarna och pjäsens motor lyser Claes Malmberg med stor komedirutin som professor Marcus – i egna ögon ett kriminellt geni.
Ola Forssmed visar upp sitt fysiskt utlevande spel och möts av jubel som den pillerätande Robinson. Stefan Ljungqvist gör den trögtänkte, men i grunden godhjärtade, herr Lawson kallad ”One round” efter hans boxningskarriär. Där finns också krigshjälten major Courtney spelad av Dan Malmberg som gör ett miniporträtt av en man som verkligen hamnat fel i sitt nya yrke som gangster. Ulf Dohlsten är rolig som en lättretad och sanslöst kolerisk ryss. Han är en livsfarlig B-gangster som hatar – eller älskar – gamla damer.
Ulla Skoog dominerar spelet som den oförstående och länge ovetande gamla fru Wilberforce som vid behov haltar för att sekunden senare småspringa. Skoogs spel är stor komedi utan ironi eller sidoblickar mot publiken. Hennes sympati för fru Wilberforce är oändlig. Lika oändligt är kvarterspolisens tålamod med fru Wilberforce och hennes alltmer osannolika historier. Jill Ung visar hur tröttande en tillkämpad vänlighet kan vara.
”Ladykillers” var värd en sommaresa

Utlagd 2012-08-31