Regi: Georg Malvius
Scenografi och kostymer: Ellen Cairns
Koreograf: Igor Barberic
Kapellmästare: Markku Luuppala
Medverkande: Riko Eklundh, Marcus Groth, Kim Gustafsson, Willehard Korander, Alma Pöysti, Ami Aspelund, Rita Polster, Thomas Backlund, Mikael Andersson, Anna Thiam, Johan Karlsson, m. fl.
Speltid ca 3 tim.

På Svenska Teatern i Helsingfors spelas just nu musikalen ”La Cage aux Folles”. Det är en alldeles utmärk föreställning som rör sig i en showvärld där show och kärlek verkar vara ett och samma. Det här en storslagen glittershow med ett angeläget tema: ”alla har rätt att vara den man är”. Men just det kanske inte är lika provocerande som 1983 när musikalen hade lyckosam premiär på Broadway.
Handlingen är välkänd: Georges är ägare till nattklubben La Cage aux Folles i Sant Tropez. Han är sambo med Albin som också är nattklubbens stora stjärna, Zaza. De är inte längre så unga och deras förhållande är inte helt lätt, Zaza är en fjolla som svårt att skilja på stora och små förtretligheter. Problem uppstår när Georges tjugofyraårige son, Jean-Michel, meddelar att han skall gifta sig med Anne, dotter till en välkänd ultrakonservativ homofob politiker. Annes föräldrar vill givetvis träffa Jean-Michels mor och far. Men att Jean-Michels "mor" är en man är illa för politikern med anlag för moralpanik.
Huvudrollerna som Albin och Georges spelas av två av Finlands mest välkända skådespelare: Riko Eklundh och Marcus Groth. Eklundh är alldeles oemotståndligt rörande, men inte helt sympatisk, som den melodramatiska och varmhjärtade Zaza. Marcus Groth som George är väl inte direkt musikalsångare, men han får liv och trovärdighet i den medelålders lite slitne mannen som inte kommer undan att vara alla till lags i nattklubbens vildvuxna showensemble.
Willehard Korander lyckas ge rollen som Jean-Michel ett eget liv medan Alma Pöysti har svårare att komma till sin rätt som Anne. Men tillsammans blir Jean-Michel och Anne trovärdigt normala i den skruvade omgivningen. Av övriga är Kim Gustafsson utomordentlig som fjollig kammarjungfru/betjänt som vill upp i nattklubbens show. Thomas Backlund gör med exakt överspel ett obehagligt porträtt av den homofobe politikern med maktambitioner.
Regissören Georg Malvius har lyft fram textens djupare budskap, samtidigt som han skamlöst förför publiken med glitter och dans. Andra aktens stora hit ”Vår bästa tid är nu” är, liksom ledmotivet "Vi är som vi är” genomförs med den litet sentimentala anstrykning som är näraliggande.
Teaterns ensemble har förstärkts med en rad svenska artister bl.a. Örebroaren Andreas Gyllander och Johan Karlsson som showat på Nöjeskrogen Hjalmar i Örebro. Det är f.ö. svårt, ja omöjligt, att se vilka som är pojkar och vilka som är flickor i den vackra ensemblen – men är det show så är det.
Den som har en kväll, eller en tidig lördag e.m., över i Helsingfors efter att ha shoppat loss på Stockmann och Kämp och druckit kaffe med överstor bakelse på Fazer eller Strindberg gör rätt i att köpa biljett på ”La Cage aux Folles” som spelas till den 13 december.

Utlagd 2008-10-02