Scenografi och kostym: Jenny Kronbeg
Ljus: Karl Svensson
Dirigent: Jonas Dominique
Sångare: Susanna Levonen, Daniel Frank, Karin Lovelius, Johan Rydh, Margaretha Westerlind, Henrik Holmberg, Lars Martinsson, Miriam Ryen, Sandra Bundy, Milena Stricevic m.fl.
Folkoperans orkester
Speltid: 3 tim. 20 min.

Gian Carlo Menottis opera ”Konsuln” som nu spelas på Folkoperan i Stockholm är fylld av tragik när hjälplösa människor fastnar i flyktingsvärldens ogenomträngliga byråkratiska apparat. John Sorel är aktiv i frihetsrörelsen i ett diktaturland och tvingas fly. Hans hustru Magda uppsöker det svenska konsulatet för att få visum så hon kan ta sig över gränsen med deras son och återförenas med John. På konsulatet samlas människor i ändlös väntan på att sekreteraren skall få nog av ifyllda blanketter. Också Magda fastnar i det byråkratiska nätet och bryts ned medan John från sitt gömställe blir alltmer desperat över att tiden går utan att något händer och utan att han vet när familjen kan återförenas.
Regissören Farnaz Arbabi har utöver opera också ambitionen att skapa debatt om invandringspolitiken när hon förlagt handlingen till ett svenskt konsulat 1977 komplett med bilder på Olof Palme och kungaparet med den nyfödda prinsessan Victoria på väggarna och en autentisk affisch med budskapet: ”Det sagolika Sverige – här har alla råd att åka på semester”. Operans huvudperson är inte den hela tiden frånvarande konsuln utan Magda Sorel i Susanna Levonens intensiva sceniska närvaro. När hon bryter samman är hennes förtvivlan totalt utlämnande. All världens flyktingar och hemlösa är komprimerade till hennes gestalt.
På konsulatet finns en rad människor där Henrik Holmbergs magiker Nika Magadoff märks både vokalt och teatralt. Sin existentiella ångest maskerar han med komiska upptåg som när han trollar fram en hel flock mekaniska kaniner som översvämmar rummet. Illusionisten är den ende av dem i väntrummet som har en egen karaktär, de andra är bara vilka som helst – precis som i levande flyktinglivet. En enda av de skyddssökande får visum alla de andra sitter kvar och väntar på undergången.
Margaretha Westerlind är mycket bra som konsulatets uppiffade sekreterare som omedvetet är i total avsaknad av empati, men med total koll på vilka papper som saknas i visumansökningarna. Till sist börjar också hon förstå vad vi i publiken förstått redan från första aktens första scen och då kan hon inte hålla tillbaka tårarna. Utmärkt är Karin Lovelius som Johns mor vars kärlek inte rår på diktaturen utan också hon ger upp.
Värre är det med Daniel Franks flyende dissident John som jagas av Johan Rydhs polisagent. Båda blir enkla typer som redan från början får sina karaktärer fastlåsta. John är frihetskämpen som arbetar för ett annat samhälle medan polisagenten är diktaturens ansvarslöse iskalle medlöpare.
Orkestern har flyttat ner från sin ”vanliga” plats under taket till mitt på scenen där de delar utrymme med konsulatets väntrum och kontoret utrustat med elektrisk skrivmaskin, en Tippex-flaska, som måste skakas omsorgsfullt, och hur många blanketter som helst. Men att orkester och sångare delar på scenutrymmer är inte helt lyckat. Ofta försvinner sångtexten i Menottis musik som f.ö. orkestern, under dirigenten Jonas Dominiques ledning, gör det bästa av.
I ”Konsuln” illustreras hur diktaturens förlamande terror gjort människorna kraftlösa. Istället för att hjälpa den skottskadade John klagar hans mor över de olyckor som hans politiska engagemang har dragit över familjen. Och Magdas son dör utan att ha fått ett enda ömhetsbevis från sin mor.
Även om den har svackor har ”Konsuln” här blivit en av Folkoperans mest helgjutna och angelägna uppsättningar: Operakonsten tar plats i dagens politiska verklighet.

Utlagd 2009-02-28