Författare: Malin Lagerlöf
Regi: Eva Dahlman
Scenografi och kostym: Lehna Edwall
Skådespelare: Emil Almén, Viveca Dahlén, Lolo Elwin, Gustav Lewin, Anna Lyon, Julia Marko Nord, Fredrik Meyer, Shima Niavarani, Christer Olsson
Kör
Speltid ca 2 tim. 45 min.

Flera veckor före premiärerna var massmedia fulla med artiklar om både en film och en teaterpjäs som behandlade morddramat i Knutby, en ort några mil öster om Uppsala. Nästan exakt fem år efter mordet, som förändrade det lilla samhället i grunden, hade både filmen och pjäsen premiärer – som en sorts komplement till de redan utgivna sju böckerna och två TV-dokumentärerna.
Givetvis är risken stor för att en så tungt hypad föreställning blir en besvikelse och ett konstnärligt misslyckande. Det hotade ”Knutby. Gud, sex och lydnad” på Uppsala stadsteater. Pjäsen är en sorts dramadokumentär där de inblandade huvudpersonerna fått behålla sina namn och tilldiktade dialogscener blandas med rekonstruerade polisförhör och autentiska predikningar.
Det handlar alltså om den karismatiska förkunnaren Åsa Waldau, kallad ”Kristi brud”, och den demoniskt vältalige pastorn och kvinnokarlen Helge Fossmo som med manipulationer och gudssamtal styrde Knutbys lilla Filadelfiaförsamling. Fossmo var en sexmissbrukare som drogs till andra kvinnor. Lägligt nog avled den första hustrun Helene under märkliga omständigheter 1999 och efter mindre än ett år gifte Fossmo om sig med Alexandra, syster till "Kristi brud". Samtidigt hade han ett förhållande med familjens barnflicka Sara Svensson. Strax därpå inledde han även en relation med grannfrun, som också tillhörde församlingen.
Det moraliska moraset blev katastrofalt när Fossmo tubbade och manipulerade ”barnflickan” Sara att mörda Alexandra. Fossmo sände bl.a. anonyma SMS till Saras mobil. Meddelanden som hon i sin förvirring trodde vara skickade av Gud. Den 10 januari 2004 mördar hon den 23-åriga Alexandra och skottskadar svårt grannkvinnans make.
Fossmo var en tid efter mordet fortfarande beundrad och stöttad av församlingen som var helt blind för de stolligheter som Waldau och Fossmo levererade. Det vände när grannfrun avslöjade att också hon haft ett sexuellt förhållande med Fossmo. 2004 dömdes Fossmo till livstids fängelse för anstiftan till mord medan Sara Svensson dömdes till rättspsykiatrisk vård för mord och mordförsök på grannfruns man. Han överlevde dock trots allvarliga skador. ”Kristi brud” liksom de övriga i församlingen som såg på och lät det onda ske överhuvud inte ställdes till svars inför någon världslig domstol.
”Knutby. Gud, sex och lydnad” är uppbyggd som en vanlig talteater uppbruten av en rad filmscener och medryckande läsarsånger i arrangemang hämtade från väckelsemöten. Upplägget ger rytm och ett rasande tempo åt en i övrigt tveksamt svag dramaturgi.
Pastor Helge Fossmo spelas av en mycket porträttlik småskrattande Emil Almén, medan Lolo Elwin gör Åsa Waldau som blandar utmanade sex med brutala verbala överfall. Julia Marko Nord som den lättledda och psykiskt instabila Sara Svensson har en mer tillbakadragen roll. Övriga på scenen försvinner i berättelsen om hur makt- och sexbegäret går över alla gränser i en liten landsortshåla som nästan ingen visste fanns.

Utlagd 2009-02-12