Regi: Tomas Alfredson
Scenografi: Rufus Didwiszus
Kostym: Erika Magnusson
Koreografi: Ika Nord
Medverkande: Reine Brynolfsson, Malin Ek, Robert Gustafsson, Andres Lokko, Martin Luuk, Johan Rheborg, Henrik Schyffert, Frida Liljvall, Marcus Ovnell, Joakim Thelin
Speltid ca 2 tim. 45 min.

Det tungt hajpade Killinggänget har nu, efter lång och massmediabevakad skaparvånda, kommit till Dramatens stora scen med ”Drömmen om herrön”. Det handlar om fem humorister som fått ett uppdrag att skapa ett nöjesfält. De har all tid i världen och en obegränsad budget. Vi får så skåda hur det slår slint: både med nöjesfältet och med Killinggängets Dramatenprojekt. Gänget har några stora succéer bakom sig: på krogscener och i tv, t.ex. ”I manegen med Glenn Killing” och ”Nilecity 105,6”, där de tog fram humorns absurditet och tvetydighet. Men det var länge sedan. Nu kämpar de med bilden av sig själva som geniala komiker och visar bara glimtvis upp vad de en gång kunde.
”Drömmen om herrön” är en pjäs där rollerna har samma förnamn osm de själva och gränsen mellan roll och aktör är flytande och otydlig. Det blir inte klarare av att de gör karikatyrer av sina personer, eller om det är sina roller. Man skrattar bara någon enstaka gång åt en självironi som förlorat sin skärpa.
Henrik (Schyffert) kommer in på scenen klädd i en maffig mc-krinolin och platåskor. Och? Robert gör en nidbild av humoristen Robert Gustafsson. Men redan tidigare gör sig Robert Gustafsson bäst i små doser. Killinggängets karikatyrer av sig själva får sin mening i en riktigt tragiskt rolig scen där Robert möter en agent som söker talanger. Robert som är klädd i fez och lösnäsa plingar på en minicymbal och börjar en monolog på östgötska. Agenten plockar så av honom fezen, lösnäsan, cymbalen, dialekten och ordvändningarna. Vad finns då kvar? En misslyckad figur som stammar fram några meningslösa fraser. Det är fyra minuter med en lysande humor – men på en föreställning på dryga två och en halv timme är det mycket för tunt.
Andres (Lokko) sitter på en stol bakom en träpanel och skjuts då och då ut på scenen likt en gökursgök och levererar orakellika uttalanden om gruppens brainstormande. Martin Luuks rollfigur Martin säger ”nej” – till alla idéer. I första scenen håller han på med svetsningsarbete som han sedan visar upp för resten av gänget – en ”fittsönderslitarmaskin”. Vaddå roligt? Martin drömmer om en ”herrö” – en ö utan kvinnor. En dystopi där bara pojkmän lever tills de helt stillsamt dör ut med ett glas vin i handen. Johan (Rheborg) inleder som en ”fysisk” och utlevande konstnär som står vid sidan av gruppen och som markerar sitt utanförskap med att vara självmordbenägen. Vilket ger de övriga i gänget tillfälle till en del skämt. Uppdragsgivare till nöjesfältsprojektet är Lill (Malin Ek) och hennes assistent, Alonso, spelad av Reine Brynolfsson i några olika roller. De blir närmast en sorts katalysatorer och betraktar Killinggängets sammanbrott. Utan att förstå.
Nöjesfältet då? Killinggänget landar i att det inte ska vara roligt. Det roliga är inte roligt längre. De spånar fram ett pessimistiskt nöjesfält utan nöje där alla attraktioner är så genomtrista att ingen vill gå dit. En lysande idé som fuskas bort.
Vad handlar pjäsen egentligen om? Kanske om att gruppen blottar sina relationer och identiteter genom att dra ut bilden av sig själva till sin yttersta spets. Och de gillar inte vad de ser.
Killinggängets ”Drömmen om herrön” är ett pinsamt haveri.
Robert Gustafsson, Andres Lokko, Martin Luuk, Johan Rheborg och Henrik Schyffert har blivit medelålders och är inte alls så lysande längre. På Dramaten är de trötta och, mest av allt, trötta på varandra, men de har i alla fall fixat till slutsålt i Dramatens stora salong fram till januari.

Utlagd 2009-09-27