Dirigent: Alberto Hold-Garrido
Sångare: Jean-Pierre Furlan, Olesya Golovneva, Taras Shtonda, Kristina Wahlin, Rickard Söderberg, Joachim Bäckström, Bengt Krantz, Ethel Schelin, Jonas Bjerkén, Philip Gerrard
Barn: Siri Binder
Malmö Operakör och Operaorkester

Speltid ca 4 tim med två pauser. kör

Malmö Operans magnifikt fantasieggande uppsättning av Jacques Offenbachs fantasyopera ”Hoffmanns äventyr” handlar om tyske författaren E.T.A. Hoffmanns misslyckanden med kvinnor.
Hoffmann sitter på en bar i det ockuperade Paris 1940. Han väntar på sin älskade Stella, en berömd och vacker operasågerska, som står på scenen i en Mozartopera. På baren finns också vännen Nicklaus – i själva verket Hoffmanns poetiska musa – förutom de mer normala bargästerna: bohemer, tyska soldater och maskeraddeltagare. Medan Hoffmann fyllnar till råkar han i gräl med sin fiende Lindorf och berättar om sina tre kärlekar.
Första berättelsen handlar om Olympia som Hoffmann förälskat sig i utan att veta att hon i själva verket är en android – en mekanisk docka. I andra berättelsen träffar han Antonia, en ung operasångerska, som blir dödligt överansträngd av att sjunga. Besvärligt, eftersom hon sjunger hela tiden. Den onde doktor Mirakel lockar henne att extatiskt sjunga sig till döds och Hoffmann anklagas för hennes död. I sista berättelsen har Hoffmann förkastat kärleken och ägnar sig enbart åt sex och sprit. Här möter han fnasket Giulietta som är mer lysten på pengar än på honom och han luras att lova bort sin spegelbild och sin själ. Det går givetvis också åt pipan. I epilogen kommer Stella, men Hoffmann är alltför berusad och förolämpande så hon lämnar krogen med Lindorf. Hoffman är ensam, en tragisk, nergången poet, endast hans musa stannar hos honom.
Titelrollen sjungs kraftfullt av Jean-Pierre Furlan, som är rent av trovädrig som romantisk svärmare som slösar med kärlek och sprit. Han är en förlorare – i kärlek och i livet – som inte får kontroll över sitt liv vad han än gör. Taras Shtonda är imponerande som den illasinnade Lindorf. I alla tre berättelserna – i olika skepnader – är han Hoffmanns onda rival som finner att allt är till salu: kärlek lika väl som trohet.
Kvinnorna är uteslutande objekt för männens fantasier: Olesya Golovneva gör de svåra och sinsemellan helt olika rollerna som Stella/Olympia/Antonia/Giuletta. Med stor och välkontrollerad sång tillsammans med ett uttrycksfullt skådespeleri är hon framgångsrik som den stumma androiden Olympia, den tragiska Antonia som fått de vackraste melodierna och den trolösa Giulietta vars akt inleds och avslutas med operans mest kända nummer – barkarollen. Som Hoffmanns poetiska musa, förklädd till vännen Nicklaus, är Kristina Wahlin utmärkt med sin välbalanserade klangrika mezzo och ett stort utspel.
Leslie Travers scenografi och kostym bygger på att världen inte är den säkra plats man gärna vill tro. Ett myller av figurer dricker, dansar och roar sig vid en alltmer sjunkande bardisk. En bild av vår värld inramad av Thomas C Hases suggestiva ljussättning . Lägg så till att kören når oanade höjder: i sång i tajming och i agerande och att dirigenten Alberto Hold-Garrido, ger skärpa åt Offenbachs musik som alltid är lättlyssnad, men aldrig banal, så har Malmöoperan levererat en föreställning som är alltigenom andlös.
”Hoffmanns äventyr” på Malmö Opera är elegant underhållande och tillika även en besk historia om brustna illusioner. Den är sannerligen värd en resa.

Fotnot: ”Hoffmanns äventyr” har alltsedan uruppförandet haft flera olika versioner beroende på att Offenbach avled i oktober 1880 utan att vara färdig med operan som omarbetades före premiären i februari 1881. Sedan dess har den tolkats, omarbetats och spelats på alldeles för många sätt. De olika uppsättningarna har rent av haft olika ordning på akterna – särkilt har andra och tredje akten (Antonia och Giulietta) skiftats. Musikforskaren Michael Kaye arbetade i nästan 30 år med sin version av ”Hoffmanns äventyr” som Malmöoperan nu spelar.

Utlagd 2011-04-26